Kreatywne i innowacyjne rozwiązania dla turystyki dzięki programowi Interreg Europa
Rok 2019 był niezwykle intensywnym czasem wymiany doświadczeń i poznawania dobrych praktyk w projektach Interreg realizowanych przez Wydział Europejskiej Współpracy Terytorialnej oraz Departament Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
28 listopada br. odbyło się spotkanie podsumowujące działania w ramach projektu CultCreaTE oraz Digitourism. Każdy z tych projektów dotyka innego aspektu możliwości poszerzania oferty turystycznej. Na spotkanie zaproszono regionalnych interesariuszy: przedstawicieli instytucji kultury i organizacji turystycznych oraz administratorów obiektów na Szlaku Piastowskim w województwie kujawsko-pomorskim. To obszar, na którym skupiono działania w ramach realizacji obu projektów.
Podczas spotkania dzielono się wiedzą z odbytych wizyt studyjnych organizowanych w ramach projektów, jak również dyskutowano nad możliwością ich realnego zastosowania.
O ile wdrażanie kreatywnych rozwiązań w turystyce (Projekt CultCreaTE) nie musi się wiązać z dużymi nakładami finansowymi, by uatrakcyjnić ofertę turystyczną, tak przy wprowadzeniu nowoczesnych technik takich, jak wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość – VR i AR (Projekt Digitourism) trzeba liczyć się z zaangażowaniem większych kosztów.
Oba kierunki zrewolucjonizowały nie tylko branżę turystyczną na całym świecie, ale również inne gałęzie gospodarki, odnajdując w nich niezwykły potencjał.
Poniżej kilka informacji nt. dobrych praktyk przedstawionych w ramach obu projektów.
Włochy:
- Murale na ścianach kamienic w Padwie, jako przykład sztuki ulicznej
- ADVISTA – firma produkująca filmy promocyjne dla regionu Veneto.
- Opactwo Santa Giustina, które jest interesariuszem Regionu Veneto w projekcie Cult-CreaTe. Opactwo posiada materiały promocyjne w wersji drukowanej: foldery, wizytówki.
Cypr:
- Dzielnica Nikozji zniszczona przez konflikt zbrojny między Grecją a Turcją, udostępniona młodym artystom, by ożywić strefę byłych działań wojennych. Organizują oni warsztaty dla grup szkolnych i turystycznych w celu przybliżenia sztuki lokalnej i rękodzieła.
- Fundacja kultury i badań Phaneromenis 70 promuje ludową tradycję artystyczną i dziedzictwo, warsztaty, organizuje wystawy, współpracuje z lokalnymi rzemieślnikami tworząc oryginalne pamiątki z Cypru. Dodatkowo, w ramach projektu, zbiera się zdjęcia i teksty udostępnione przez turystów, którzy odwiedzili Cypr, co pomaga spojrzeć na wyspę z innej perspektywy (odwiedzającego).
- Prywatne Muzeum Włókiennictwa Julii Astreou, gdzie pielęgnowane są tradycje lokalnego rzemiosła. Na pokazy tkactwa oraz warsztaty przyjeżdżają ludzie z całego świata. Muzeum jest częścią cypryjskiego szlaku tekstylnego: www.juliastreou.com
Norwegia:
- Hamar Bussines Region PARK – klaster skupiający przedsiębiorstwa z branży nowoczesnych technologii, szkolnictwa i sektora publicznego. Łączy komercjalizację produktów z interesem publicznym.
- Hunderfossen Family Park – rodzinny park rozrywki, którego elementem jest Energy Center. To centrum edukacji z interaktywnymi instalacjami o energii czerpanej z naturalnych źródeł.
- Cyfrowa wystawa Van Gogh Alive – multimedialna instalacja o życiu i twórczości Van Gogh’a.
Węgry:
- Pazirik Ltd – firma zajmująca się tworzeniem rekonstrukcji obiektów historycznych w 3D, filmów animowanych oraz aplikacji wykorzystujących wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość.
W mieście Pecz znajdują się liczne zabytki, których zwiedzanie jest wspomagane wirtualną
i rozszerzoną rzeczywistością (np. Meczet Gazi Kasima paszy, Cella Septichora). - Centrum naukowe Agroversum (Martonvasar) – wystawa przedstawiająca w jaki sposób
z pomocą nauki można przezwyciężać problemy środowiskowe, gospodarcze i społeczne, spowodowane zmianami klimatycznymi. Wystawa wspierana jest przez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość stworzoną i wykonaną przez firmę Innoteq Ltd. z miasta Pecz.
Hiszpania:
- Imascono – firma projektująca i wdrażająca rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość w różnych kampaniach marketingowych: https://imascono.com/imascono-team-background/
- ITAINNOVA Big Data & Cognitive Systems Lab. Demo: Smart Tourism Observatory – laboratorium informatyczne zajmujące się opracowywaniem nowych produktów i usług
w oparciu o dane przy użyciu technologii Big Data i sztucznej inteligencji.
Francja:
- Museopic – firma, która oferuje muzeom aplikacje mobilną, za pomocą której turyści mogą odkryć na nowo muzeum poprzez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość: http://www.museopic.com/?lang=en
- REOVIZ – oferuje oprogramowanie na urządzenia mobilne i rozwija aplikacje turystyczne
i muzealne z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości: http://reoviz.fr/ - Projekt ODOXO (Outdoor 360) – promocja uprawiania sportów w regionie przy użyciu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
- Minalogic – globalny klaster innowacji dla technologii cyfrowych z siedzibą we francuskim regionie Owernia-Rodan-Alpy.
Anglia:
- Watt’s gallery – galeria sztuki zaprojektowana do prezentacji dzieł sztuki wiktoriańskiego malarza G F Watts’a. Uniwersytet w Surrey we współpracy z galerią sztuki wprowadził aplikację AR: https://www.youtube.com/watch?v=AQgoYq9PtyY
- “Culture is digital”– Strategia rządu brytyjskiego zawierająca inicjatywy z zakresu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.
- Surrey University School of Tourism and Hospitality Management: Digital Visitor Economy –grupa badawcza, zajmująca się technologiami informatycznymi i mediami cyfrowymi, wykorzystywanymi w turystyce.