Aktualności

Trasa kolejowa Toruń- Chełmża, fotografia z drona, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Obwodnica Łysomic – warianty gotowe, zapraszamy na konsultacje

Ruszyły konsultacje społeczne w sprawie budowy obwodnicy Łysomic (w powiecie toruńskim). Projektanci przygotowali trzy warianty trasy. Szczegółowe opisy i formularz uwag dostępny na stronie obwodnica-konsultacje.pl. Na wnioski czekamy do 19 maja.

 

–  Obwodnice mają jak najlepiej rozwiązywać lokalne problemy, dlatego już na etapie projektowania chcemy poznać zdanie mieszkańców. Jestem przekonany, że wspólnie z nimi i lokalnymi samorządowcami uda się wypracować optymalny przebieg trasy – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Projektanci, którzy pracują nad koncepcją nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 552 otaczającej między innymi od północy Toruń, zakładają budowę obwodnicy po północnej stronie miejscowości.

 

Przygotowane zostały trzy warianty, które są wynikiem m.in. wstępnych rozmów z lokalnymi samorządowcami oraz przedstawicielami Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i innymi zarządcami dróg.

 

Zachęcamy do udziału w konsultacjach. Wypełniony i podpisany formularz

  • można złożyć w formie papierowej w siedzibie:
    • Urzędu Gminy Łysomice, ul. Warszawska 8
    • Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 80 w Bydgoszczy
  • lub wysłać elektronicznie na adres e-mail: byd@zdw-bydgoszcz.pl

 

We wtorek (21 maja) o godz. 16 w budynku Galerii Spotkań przy ul. Sadowej 2c  w Łysomicach odbędzie się spotkanie dla mieszkańców z udziałem projektanta, na którym podsumowane zostaną wyniki konsultacji. Będą one jedną z podstaw wyboru wariantu rekomendowanego do dalszych prac.

 

Trzy warianty obwodnicy Łysomic

 

Obwodnica Łysomic bez względu na wybór wariantu będzie trasą jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. Wszystkie warianty zaczynają się w Łysomicach, gdzie planowany jest nowy węzeł drogowy na połączeniu z DK nr 91 (Toruń-Chełmno) i kończą za Papowem Toruńskim na ul. Warszawskiej . W ocenie wykonawcy wszystkie połączenia obwodnicy z innymi drogami powinny otrzymać formę skrzyżowań z ruchem okrężnym. Dodatkowo koncepcja uwzględnia podłączenie do obwodnicy planowanej przez gminę nowej ul. Spółdzielczej otaczającej zwartą zabudowę Papowa od strony zachodniej.

 

Mapka poglądowa planowanej obwodnicy Łysomic, graf. ZDW w Bydgoszczy

Graf. ZDW w Bydgoszczy

 

  • wariant 1 (na mapie kolor granatowy) ma długość 5 km. Trasa przebiega przede wszystkim polami pomiędzy Łysomicami i Zakrzewkiem oraz pomiędzy Papowem Toruńskim i Drążkowem. To najkrótszy wariant tworzący na mapie łagodny łuk. W Papowie Toruńskim z istniejącą drogą wojewódzką nr 552 obwodnica połączyłaby się na wysokości posesji przy ul. Warszawskiej 68. Ten wariant wiązałby się z budową dwóch wiaduktów w ciągu dróg lokalnych (z Papowa do Zakrzewka oraz z Papowa do Sołectwa).
  • wariant 2 (żółty) jest najdłuższy i ma długość 6,8 km. Jego trasa od północy omija także miejscowości Zakrzewko oraz Drążkowo. Dodatkowo przebieg nowej drogi został wydłużony we wschodniej części Papowa Toruńskiego (w rejon posesji przy ul. Warszawskiej 80).
  • wariant 3 (zielony) o długości 6,5 kilometra jest oddalony jeszcze bardziej na północ względem Zakrzewka. W Papowie Toruńskim z istniejącą drogą wojewódzką nr 552 obwodnica połączyłaby się na wysokości posesji przy ul. Warszawskiej 68 (tak jak w wariancie 1).

Umowa na koncepcję obwodnicy Łysomic wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej została podpisana w 2021 roku. Wykonawcą została firma Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy, a koszt zadania to 736 tysięcy złotych. Wcześniej podpisane zostało porozumienie o solidarnym współfinansowaniu zadania przez samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu toruńskiego i gminy Łysomice.

 

Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic

 

Samorząd województwa sukcesywnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych.

 

W tym roku, oprócz zakończenia inwestycji w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych zdobyliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu tego typu zadań przez samorządy lokalne.

 

Lista obejść:

 

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

29 kwietnia 2024 r.