Edukacja

Logotyp projektu „Buduję, koduję, programuję”

Projekt „Buduję, koduję, programuję” – czas start!

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu 12 czerwca 2018 r. zorganizowało konferencję dla uczestników projektu „Buduję, koduję, programuję”. Spotkanie odbyło się w auli Centrum Dialogu w Toruniu. Projekt realizowany jest z dofinansowaniem unijnym – Działanie 3.2: Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, III oś priorytetowa – Cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Koordynatorami projektu są dyrektor KPCEN Małgorzata Trzeciak, Wacław Kozłowski, Agnieszka Przybyszewska, Marzenna Wierzbicka i Sławomir Żebrowski. Program konferencji obejmował wystąpienia koordynatorów projektu przybliżające jego ideę nauczycielom i dyrektorom szkół, które wezmą w nim udział.

 

Agnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN, w Prezentacji projektu „Buduje, koduję, programuję” przedstawiła cztery moduły, z których będzie składało się szkolenie. Pierwszy – zajęcia przygotowujące do myślenia algorytmicznego, kodowania i programowania, w który zaangażowana jest Marzenna Wierzbicka. Drugi moduł składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zapoznania się z wybranymi typami urządzeń mobilnych i programami do edukacji programistycznej. Druga część jest związana z budową i instrukcją obsługi Ozobota oraz scenariuszami zajęć z Ozobotem. Trzeci moduł bazuje na grze planszowej „Scootie Go!”: użyciu klocków funkcyjnych i aplikacji multimedialnych do rozwiązywania problemów i tworzenia algorytmów. Ostatni moduł dotyczy przykładowych konstrukcji robotów i ich uruchamiania – z wykorzystaniem klocków LEGO i JUMI. W tym module zaprezentowane też będą przykładowe elektroniczne zasoby edukacyjne, np. środowisko programowania na bazie Scratcha.

 

Małgorzata Trzeciak, dyrektor KPCEN w Toruniu i kierownik projektu, omówiła szczegóły Organizacji działań w projekcie „Buduje, koduję, programuję”, poinformowała o harmonogramie szkoleń i zaprezentowała planowane działania w projekcie, obejmujące: opracowanie dokumentacji szkoleniowej i scenariuszy lekcji, szkolenia stacjonarne dla nauczycieli i zapewnienie im wsparcia w trakcie pracy z uczniami, wyjazd do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu, prowadzenie sieci współpracy, zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć z dziećmi oraz zarządzanie projektem.

 

W ostatnim wystąpieniu pt. Przykłady wykorzystania dostępnych rozwiązań w programowaniu w edukacji wczesnoszkolnej Sławomir Żebrowski, konsultant KPCEN, zaznaczył, że nauka programowania na etapie nauki wczesnoszkolnej jest odpowiedzią na potrzeby współczesności, a informatyka nie jest dziedziną hermetyczną, lecz wspiera inne sfery nauki. Zwrócił uwagę, że myślenie komputacyjne zakłada świadome i celowe wykorzystanie metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów z życia codziennego. Prelegent pokazał wymagania podstawy programowej z zakresu informatyki w klasach I–III szkoły podstawowej, podkreślając, że chodzi o zainteresowanie dzieci programowaniem poprzez zastosowanie przystępnych dla nich narzędzi. Poprzez zabawę najmłodsi uczniowie poznają pojęcia liniowej kolejności, sekwencyjności, porządkowania czynności, logicznego porządku zdarzeń, algorytmu. Na koniec zaprezentował pomoce dydaktyczne w nauczaniu programowania: Ozoboty, grę „Scootie Go!” oraz robota z klocków LEGO. Pointując, zwrócił uwagę, że poprzez nauczanie programowania uczniowie nabywają nowych kompetencji społecznych, bo programowanie to praca zespołowa.

 

W dyskusji na zakończenie konferencji zabrał głos przedstawiciel Kuratorium Oświaty, starszy wizytator Zbigniew S. Jaguszewski, podkreślając znaczenie nauczycieli nauczania zintegrowanego w stawianiu przez uczniów pierwszych kroków w sferze informatyki, potrzebę ich kształcenia się w tym kierunku, by umieli w przystępny sposób uczyć swoich podopiecznych podstaw programowania. Zwrócił uwagę na fakt, że jakość tego pierwszego kontaktu z informatyką na etapie wczesnoszkolnym rzutuje na efektywność nauki na późniejszych etapach edukacyjnych.

 

Projekt „Buduję, koduję, programuję” ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych i medialnych, programowania i nauczania programowania wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Skierowany jest do nauczycieli szkół publicznych z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich powiatu inowrocławskiego, mogileńskiego, nakielskiego oraz żnińskiego. Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2018 roku, a koniec został zaplanowany na 30.09.2020 r.

 

Tekst i zdjęcia: dr Dominika Wojtasińska,

 Pracownia Informacji i Promocji KPCEN w Toruniu.

 

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

www.kpcen-torun.edu.pl

 

 

Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).

 

Agnieszka Przybyszewska i Marzenna WiśniewskaAgnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN w ToruniuGra Scootie Go!Koordynatorzy odpowiadają na pytania nauczycieliMałgorzata TrzeciakMałgorzata Trzeciak, dyrektor KPCEN w Toruniu, kierownik projektuMarzenna WiśniewskaOd lewej na dole Wacław Kozłowski, Małgorzata Trzeciak, Sławomir ŻebrowskiOzobotyRobot z klocków LEGOSławomir ŻebrowskiSławomir ŻebrowskiZbigniew S. Jaguszewski, starszy wizytator Kuratorium Oświaty