SPOTKANIE MIĘDZYNARODOWE W PALERMO
ERASMUS+ PROJECT Scientific literacy at the school: improving strategies and building new practices of science teaching in early years education (SciLit)
6 listopada 2017 r. w Palermo odbyło się drugie, międzynarodowe spotkanie związane z realizacją projektu Scientific literacy at the school: improving strategies and building new practices of science teaching in early years education – Wiedza naukowa w szkole: doskonalenie strategii i tworzenie nowych praktyk nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na wczesnych etapach edukacji” w ramach programu ERASMUS + (Akcja 2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. Partnerstwa strategiczne – współpraca szkół).
Spotkanie przebiegało zgodnie z określoną agendą. Na wstępie zespół lokalnych organizatorów powitał uczestników i przekazał informacje o przebiegu spotkania. Wszyscy uczestnicy zatwierdzili protokół ostatniego spotkania wirtualnego. Po wysłuchaniu raportu koordynatora Maríi José Gómez na temat aktualnej sytuacji Projektu SciLit dokonano prezentacji wykonanych prac przez partnerów: CESIE z Włoch, CPR Gijón-Oriente z Hiszpanii oraz Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli z Bydgoszczy. Praktyczne działania oparte na pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zaprezentowali partnerzy – przedstawiciele takich instytucji, jak: Colegio Público San Francisco z Hiszpanii, Przedszkole 34 z Bydgoszczy, Kedainiu lopselis-darzelis “Zilvitis” z Litwy, Tallinna Asunduse Lasteaed z Estonii. Następnie María José Gómez, Salomé Cejudo Rodriguez, Maríę Ruiz del Arbol omówili zadania związane z rezultatami intelektualnymi: wspólna struktura przewodników dla nauczycieli IO3 & 4 oraz struktura przewodnika IO1&2. Określone zostały terminy dostarczenia koordynatorowi końcowej dokumentacji.
Podczas spotkania w Palermo Mariola Cyganek dyrektor KPCEN w Bydgoszczy omówiła kierunki polityki oświatowej województwa kujawsko-pomorskiego oraz wręczyła zaświadczenia o uczestnictwie koordynatora i partnerów Projektu SciLit w spotkaniu, które odbyło się 26 maja 2017 roku w KPCEN w Bydgoszczy. Następnie przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy dokonali prezentacji wykonanych prac. Za istotne uznano:
- opracowanie materiałów dotyczących wstępu do publikacji
- opracowanie analizy ankiet
- doskonalenie kart pracy dla nauczycieli
- wspomaganie nauczycieli pracujących z dziećmi
- organizację i realizację warsztatów dla nauczycieli
- upowszechnianie idei rozwijania myślenia naukowego od najmłodszych lat w formie artykułów do czasopisma UczMy oraz w formie elektronicznej na stronie KPCEN w Bydgoszczy
- systematyczną korespondencję i bieżące tłumaczenia.
Przed nami kolejne działania związane z realizacją Projektu SciLit, zgodne z wytyczonym harmonogramem:
- 31 stycznia 2018 r. – spotkanie wirtualne
- 1 czerwca 2018 r.- finał-raport – pierwsze czytanie
- 8 czerwca 2018 – spotkanie w Gijón
- 15 września 2018 r. -finał – raport ostateczny
- grudzień 2018 r. – zakończenie.
Opracowała Krystyna Karpińska
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).