
Dwujęzyczne przedszkolaki Kujaw i Pomorza
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zostało zaproszone przez Urząd Marszałkowski do realizacji zadań związanych z wdrażaniem projektu „Dwujęzyczne przedszkolaki Kujaw i Pomorza”. W roku szkolnym 2024-2025 rozpoczęto realizację projektu, w ramach którego ponad 1,5 tysiąca dzieci z województwa kujawsko-pomorskiego wzięło udział w codziennych zajęciach języka angielskiego. Przedsięwzięcie potrwa 20 miesięcy. Jest współfinansowane z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021–2027.
Celem projektu jest wspieranie wczesnej nauki języka angielskiego poprzez zabawę, zgodnie z założeniami Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności Bilingual Future. W pilotażowym etapie uczestniczy 31 przedszkoli, 73 grup przedszkolnych, ogółem 1669 dzieci. Program oparty na codziennym, naturalnym kontakcie z językiem angielskim powstał z myślą o polskich przedszkolakach, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację 3 zadań:
Zadanie 1. Szkolenie nauczycieli oraz utworzenie i funkcjonowanie sieci współpracy samodoskonalenia nauczycieli
Zadanie 2. Doposażenie Ośrodków Wychowania Przedszkolnego
Zadanie 3. Realizacja programu dwujęzyczności w Ośrodkach wychowania Przedszkolnego
Zadanie 1 i 2 zostało wykonane. Placówki wyposażono w sprzęt multimedialny, liczne pomoce dydaktyczne i materiały plastyczne. Przeszkolono 200 nauczycieli, którzy otrzymali dostęp do innowacyjnej platformy edukacyjnej. Rodzice dzieci również mogą korzystać z platformy oraz zestawów ćwiczeń dla dzieci.
Aktualnie realizujemy zadanie 3. Nauczyciele zaangażowani we wdrażanie programu dwujęzyczności w swoich Ośrodkach wychowania Przedszkolnego mają bieżące wsparcie w postaci konsultacji z koordynatorkami gminnymi. Zainteresowani realizatorzy projektu, dyrektorzy odbywają comiesięczne spotkania zdalne organizowane przez koordynatora wojewódzkiego. Spotkania te to doskonała okazja do stawiania pytań, rozwiązywania problemów i dylematów przy współudziale pracowników Biura Projektów Edukacyjnych i Stypendialnych Urzędu Marszałkowskiego.
27 czerwca i 2 lipca 2025 roku podsumowano dotychczasowe działania. Cieszy fakt, że dyrektorzy i nauczyciele wdrażają systematycznie projekt i doceniają jego wartość.
Oprac. Krystyna Karpińska
koordynator wojewódzki projektu