O pracy zdalnej z poradniami
7 maja w Kujawsko – Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku odbyła się kolejna wideokonferencja z cyklu Praca zdalna – nowe wyzwania dla dyrektorów i pracowników. Tym razem gościliśmy dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, dla których miesiąc maj jest zwykle czasem wzmożonej potrzeby diagnozowania dzieci i uczniów w celu wydania stosownych opinii i orzeczeń, ważnych dla przyszłości edukacyjnej dzieci.
Rozmowy toczyły się wokół następujących tematów:
- Dyrektor na początku drogi sytuacji epidemicznej.
- Organizacja badań w czasie epidemii przed i po 4 maja.
- Kontakt pedagogów, rodziców z poradnią oraz najczęściej występujące problemy w pracy z dziećmi w czasie pracy zdalnej.
- Potrzeby w zakresie wsparcia poradni przez placówkę doskonalenia.
Dyrektorzy wymieniali się swoimi doświadczeniami, dzielili się dobrymi praktykami oraz rozmawiali o problemach. Dyskutowali na temat procedur wprowadzanych w poradniach, określili także potrzeby szkoleniowe.
Zostały sformułowane następujące spostrzeżenia:
- dyrektorzy poradni psychologiczno-pedagogicznych odpowiedzialnie podchodzą do organizacji pracy: wydają zarządzenia, wdrażają procedury dotyczące pracy zdalnej i stacjonarnej, zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki funkcjonowania, zgodnie z wytycznymi podanymi przez Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia i Ministerstwo Edukacji Narodowej,
- dokumenty postdiagnostyczne wydawane są zgodnie z obowiązującym prawem,
- w poradniach odbywają się, w miarę możliwości, różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie zajęć specjalistycznych, psychologicznych, logopedycznych oraz wspierających rozwój dziecka,
- odbywają się posiedzenia zespołów orzekających i diagnostycznych – wydawane są orzeczenia, opinie i zaświadczenia na wniosek lub prośbę rodziców/prawnych opiekunów,
- podczas pracy zdalnej nauczyciele specjaliści: współpracowali z rodzicami, udzielali porad, konsultacji oraz wspierali rodziców, jak radzić sobie z problemami,
- poradnie mają wsparcie organów prowadzących w celu zapewnienia bezpieczeństwa,
- problemem jest brak specjalistów do diagnozowania dzieci, w szczególności psychiatrów dziecięcych,
- dwutorowa działalność poradni z wykorzystaniem metod i technik na odległość oraz stacjonarnie dostosowana jest do potrzeb rodziców.
W opinii dyrektorów wideokonferencja była korzystną formą dzielenia się pomysłami, spostrzeżeniami, dotyczącymi organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sprzyjała wymianie doświadczeń.