Gamifikacja na lekcjach języka polskiego
9 lutego 2019 r. w Kujawsko – Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku odbędą się warsztaty Gamifikacja na lekcjach języka polskiego. Do udziału w nich zachęcamy nauczycieli zainteresowanych rozbudzeniem w uczniach zainteresowania językiem polskim jako przedmiotem szkolnym.
Gamifikacja polega na użyciu mechanizmów z gier, które mobilizują do działania, zwiększają zaangażowanie lub zwyczajnie uprzyjemniają proces uczenia się.
Na zorganizowanych warsztatach nauczyciele:
- poznają sposoby przemodelowania swojego przedmiotu lub jego fragmentu, np. omawianej lektury, tak, by przypominał on grę,
- dzięki fabule stworzonej specjalne dla wybranego obszaru edukacyjnego przeniosą swoich uczniów w wirtualny świat gry: wykonywane zadania (zarówno te na lekcji, jak i te domowe) staną się misjami w grze, za które gracze będą mogli otrzymywać unikalne dobra (punkty) i dążyć do zamierzonego celu (uzyskania określonej oceny).
Gamifikacja w praktyce szkolnej oznacza postawienie na autonomię ucznia, oznaczającą wolność decydowania o tym, w jaki sposób chce on realizować cele edukacyjne oraz dopasowanie poziomu trudności zadań stawianych przed uczniem do jego możliwości i umiejętności. Tak jak w grach, uczeń musi znać krótkoterminowe i długoterminowe cele. Niezbędne są jasne zasady oceniania, zrozumiałe dla ucznia na każdym etapie działania. Kluczowe jest uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej o postępach lub ich braku. Tylko wtedy, jak w dobrej grze, uczeń jest w stanie osiągnąć flow – stan absolutnego zaangażowania w działanie.
Zapisz się: