Edukacja

Debata o przyszłości wychowania fizycznego, uczestnicy, nauczyciele, samorządowcy
Debata o przyszłości wychowania fizycznego, uczestnicy, nauczyciele, samorządowcy

Relacja z debaty „Przyszłość wychowania fizycznego: nowa podstawa programowa”

12 lutego 2025 roku na Wydziale Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy odbyła się debata pt. „Przyszłość wychowania fizycznego: nowa podstawa programowa” zorganizowana przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy we współpracy z UKW w Bydgoszczy.

 

Spotkanie rozpoczął prof. dr hab. Bernard Mendlik, Rektor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, który podkreślił rolę wychowania fizycznego w kształtowaniu zdrowia publicznego, zapobieganiu poczuciu izolacji oraz wspieraniu kondycji psychicznej młodzieży. Następnie dyrektor KPCEN w Bydgoszczy Robert Preus powitał zaproszonych gości i uczestników debaty.

Następnie głos zabrała Grażyna Dziedzic, Kujawsko-Pomorska Kurator Oświaty, która w swej wypowiedzi podkreśliła konieczność przeprowadzenia rewolucji w podstawie programowej wychowania fizycznego, co spotkało się z ogromnym aplauzem zgromadzonych na sali specjalistów.

Spotkanie wzbogacił również panel dyskusyjny ze specjalistami, w którym zasiedli:

  • dr inż. Dorota Łoboda – Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • dr Michalina Kuska – Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Magdalena Fularczyk-Kozłowska – Prezes Kujawsko-Pomorskiej Rady Olimpijskiej, mistrzyni olimpijska i propagatorka aktywności fizycznej
  • dr Krzysztof Kultys – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy, adiunkt dydaktyczny Wydziału Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Tomasz Gadziński – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 15 im. Teresy Ciepły z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Bydgoszczy.

Eksperci omówili najnowsze wyzwania i kierunki zmian w podstawie programowej wychowania fizycznego. Przedstawiono też alarmujące statystyki dotyczące wzrostu problemów zdrowotnych, samotności i ryzyka depresji wśród dzieci i młodzieży, co nadało wydarzeniu szczególną wagę i emocjonalny wymiar.

W debacie wzięło udział aż 225 uczestników, w tym nauczyciele wychowania fizycznego, dyrektorzy szkół oraz przedstawiciele środowisk edukacyjnych z całego województwa kujawsko-pomorskiego. Wydarzenie było okazją do merytorycznej dyskusji i wymiany doświadczeń, a także do wypracowania rekomendacji oraz postulatów dotyczących nowej podstawy programowej z wychowania fizycznego. Podczas spotkania  wielokrotnie podkreślano znaczenie wychowania fizycznego jako istotnego elementu profilaktyki zdrowotnej, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Wyrażono potrzebę wprowadzenia elastyczności w realizacji podstawy programowej, większej personalizacji zajęć oraz większego zaangażowania uczniów w tworzenie atrakcyjnych form aktywności fizycznej.

Postulaty wypracowane podczas debaty w załączniku.

 

Oprac. Magdalena Chylebrant-Karolak, Norbert Łysiak

Autor zdjęć: Piotr Szczepańczyk