Edukacja

Logotyp KPCEN w Bydgoszczy

Nauczanie w erze AI. Między wsparciem a pułapką

Miło nam poinformować, że 20.05.2025 roku Robert Preus, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji nauczycieli w Bydgoszczy, wystąpił na zaproszenie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu z tematem Nauczanie w erze AI. Między wsparciem a pułapką. Prelekcja, przygotowana przez doświadczonego edukatora,  nauczyciela konsultanta Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, stanowiła interdyscyplinarne spojrzenie na wyzwania i możliwości związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji.

 

W centrum wystąpienia znalazły się kluczowe pytania: Jak uczyć z AI? Czy sztuczna inteligencja wspiera, czy zagraża roli nauczyciela? Prelegent omówił zarówno potencjał personalizacji nauczania i wsparcia ucznia w procesie edukacyjnym, jak i ryzyka – w tym nieetyczne wykorzystanie danych, stronniczość algorytmów czy zagrożenie dla rozwoju krytycznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania problemów przez uczniów.

 

Nie zabrakło również praktycznych przykładów wykorzystania AI w edukacji – od analizowania tekstów literackich, przez wsparcie w nauce języków obcych, aż po kształtowanie samodzielności uczniów na innych przedmiotach,  interaktywny feedback i sokratejskie pytania generowane przez narzędzia AI. Robert Preus wskazał, że AI może pełnić funkcję mentora, trenera poznawczego i „inteligentnego towarzysza”, ale nie powinna zastępować uczniów i nauczycieli.

 

Szczególną uwagę prelegent poświęcił aspektom etycznym. Podkreślił znaczenie ochrony danych osobowych w aplikacjach generatywnych oraz konieczność wprowadzania polityk szkolnych regulujących korzystanie z AI.

 

Wystąpienie zakończył apelem o odpowiedzialne wprowadzanie AI do szkół – z zachowaniem równowagi między technologią a relacjami międzyludzkimi, z naciskiem na krytyczne myślenie i świadome kształtowanie kompetencji cyfrowych.

 

Prelekcja Roberta Preusa była nie tylko merytorycznym przewodnikiem po aktualnych trendach, ale również impulsem do refleksji nad przyszłością edukacji i rolą nauczyciela w dobie transformacji cyfrowej.