Edukacja

Logotyp KPCEN w Bydgoszczy

Forum nauczycieli języka polskiego za nami!

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zorganizowało po raz kolejny forum nauczycieli języka polskiego. W środę 2 lipca 2025 roku kilkudziesięciu pedagogów uczestniczyło w spotkaniu zatytułowanym Wakacyjne refleksje polonisty.

 

Nauczyciele z uwagą wysłuchali wystąpień prelegentów:

  • Egzamin ósmoklasisty a egzamin maturalny – wnioski po tegorocznej sesji, Iwona Rostankowska KPCEN w Bydgoszczy
  • Mój zeszyt pomagający uczyć się – narzędzie pracy polonisty, Ewa Kujawa Szkoła Podstawowa nr 5 w Żninie, doradca metodyczny KPCEN w Bydgoszczy
  • Działania edukacyjne w lokalnym środowisku

 

Turniej Baśniowy – Anna Ligman Zespół Szkół Agro-Ekonomicznych w Karolewie

  • Możliwości Sztucznej Inteligencji w nauczaniu języka polskiegoElżbieta Zmarzlak Szkoła Podstawowa w Serocku, doradca metodyczny KPCEN w Bydgoszczy.

 

Prelekcje zainspirowały nauczycieli nie tylko do przemyśleń, ale też stały się okazją do planowania kolejnych i ciekawych działań.

 

Okazało się bowiem, że na sukces egzaminacyjny maturzysty pracują nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych. Konieczne jest budowanie spójnej strategii nauczania języka polskiego, która uwzględnia rozwój kompetencji ucznia na każdym poziomie edukacyjnym. Współpraca między nauczycielami różnych etapów może znacząco wpłynąć na wyniki egzaminacyjne.

 

Niezwykle przydatnym narzędziem jest Mój zeszyt…, dzięki któremu uczniowie samodzielnie przygotowują materiały wspierające proces uczenia się. Warto zatem promować takie metody pracy, które angażują ucznia w proces tworzenia własnych materiałów edukacyjnych. Tego typu zeszyty mogą być nie tylko pomocą dydaktyczną, ale też narzędziem autorefleksji i samooceny.

 

Pisanie baśni nie tylko rozwija wyobraźnię, ale też służy doskonaleniu kompetencji językowych sprawdzanych w czasie egzaminów zewnętrznych. Cieszy stale rosnąca liczba uczniów biorących udział w zmaganiach konkursowych. Lokalne inicjatywy, takie jak Turniej Baśniowy, rozwijają kreatywność i kompetencje językowe uczniów. Edukacja nie musi ograniczać się bowiem do sali lekcyjnej. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i organizacja wydarzeń tematycznych wzmacniają motywację uczniów i integrują społeczność szkolną.

 

Współczesna edukacja stoi przed wyzwaniem integracji nowych technologii. Sztuczna inteligencja (SI/AI) oferuje innowacyjne narzędzia, które mogą znacząco wspomóc nauczanie i uczenie się języka polskiego. Nie od dziś wiadomo, że Sztuczna Inteligencja oferuje nowe, innowacyjne narzędzia wspierające nauczanie nie tylko języka polskiego. Być może dla niektórych kontrowersyjnie brzmi zdanie, że AI może wspomagać nauczyciela w diagnozowaniu potrzeb uczniów, personalizacji nauczania oraz rozwijaniu kompetencji cyfrowych.

 

Prelekcje zainspirowały nauczycieli do refleksji nad własną praktyką dydaktyczną oraz do planowania nowych działań. Wspólnym mianownikiem wszystkich wystąpień okazały się kwestie dotyczące:

  • współpracy między nauczycielami i instytucjami
  • indywidualizacji procesu nauczania
  • angażowania uczniów w działania twórcze i lokalne
  • otwartości na nowe technologie.

 

Opracowała: Iwona Rostankowska