Edukacja

Ścieżki rowerowe w gminie Osielsko

III i IV edukacyjna wyprawa rowerowa

Pora na relację z kolejnych wypraw rowerowych nauczycieli konsultantów z KPCEN w Bydgoszczy, których podstawowym założeniem jest opracowanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli, wspierając ich w ten sposób w realizacji siódmego kierunku polityki oświatowej państwa, tj. w rozwijaniu aktywności fizycznej uczniów.

Trasa III wyprawy przebiegała po terenie gminy Dobrcz, która w zdecydowanej większości położona jest w obrębie Wysoczyzny Świeckiej, a tylko niewielka południowo-wschodnia część leży w Dolinie Dolnej Wisły. Położenie w dwóch zróżnicowanych pod względem genezy regionach fizycznogeograficznych implikuje występowaniem odmiennych form ukształtowania terenu.

W początkowym odcinku trasy (wyruszyliśmy z Dobrcza w kierunku Jeziora Borówno) towarzyszyły nam przede wszystkim pola dojrzewającego rzepaku i pszenicy, miejscami przeplatane uprawą słoneczników lub buraków. Dopiero w pobliżu Jeziora Borówno, w obniżeniu wytopiskowym, mogliśmy schronić się przed upalnym lipcowym słońcem w zbawiennym cieniu lasu mieszanego.

Po krótkim odpoczynku nad jeziorem ruszyliśmy w kierunki Strzelc Górnych, bezpiecznie pokonując wiaduktem ruchliwą S5, by po paru kilometrach znaleźć się na krawędzi doliny Wisły, porozcinanej licznymi dolinkami erozyjnymi.  W jednej z nich, na terenie wsi Gądecz, w malowniczym wąwozie, ukryła się wapienna jaskinia – Bajka. Ukryła się w pełnym tego słowa znaczeniu, bo odnaleźliśmy ją dzięki pomocy mieszkańca Strzelc Dolnych.
Każdego, kto jeszcze nie miał okazji zachwycić się panoramą królowej polskich rzek i otwartymi przestrzeniami Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego, zapraszamy na punkt widokowy w Kozielcu. Przed nami ukazał się poetyczny, żywy i zachwycający widok, przenoszący nas w inną rzeczywistość.

IV trasa obejmowała obszar gminy Osielsko. W części zachodniej ścieżki rowerowe prowadziły mezoregionem Doliny Brdy, natomiast w części wschodniej Wysoczyzną Świecką. Wystartowaliśmy z parkingu przy Szkole Podstawowej w Niemczu i skierowaliśmy się na wschód, by po ok. 12 km znaleźć się w punkcie widokowym Uroczysko Prodnia w Jarużynie. Przed nami ukazała się urokliwa panorama doliny Wisły. Westchnieniom nie było końca! Następnie skierowaliśmy koła naszych jednośladów na północny-zachód do zaprzyjaźnionego Nadleśnictwa Żołędowo. Wyzwaniem dla większości uczestników, a nawet prawie „śmiertelną pułapką”, okazał się długi, piaszczysty dukt leśny. Nikt jednak nie narzekał, chociaż pot lał się strumieniem, a pedały kręciły młynka. Wabił nas bowiem zapach aromatycznej  kawy oraz smak wybornych lodów. Taka nagroda czekała na całą uznojoną ponad miarę, ale szczęśliwą ekipę.

Finalnie trasa dwóch wypraw rowerowych liczyła ok.  85 km. Zebraliśmy ciekawe dane zarówno w formie zdjęć, odręcznych notatek, jak i filmu po to, aby materiały dydaktyczne, które chcemy opracować, w pełni odzwierciedlały walory środowiskowe gminy Dobrcz i Osielska.

Oprac. Wiesława Kitajgrodzka

Dolina WisłyNa trasiePola uprawne w gminie DobrczŚcieżki rowerowe w gminie OsielskoUczestnicy wyprawy