Zdalne nauczanie przedmiotów przyrodniczych
Ciekawość poznawcza dzieci i młodzieży w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych zaspokajana jest przez nauczycieli podczas lekcji w szkołach, w różnych formach. Tym razem przecierany jest szlak edukacji zdalnej.
Wymiana doświadczeń w zakresie realizacji treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w sytuacji pandemii COVID 19 była celem wideokonferencji zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku 14 maja br. z udziałem nauczycieli przedmiotów przyrodniczych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jej tematem było Zdalne nauczanie przedmiotów przyrodniczych – nowe wyzwania dla nauczycieli.
Uczestnicy dzielili się doświadczeniami dotyczącym zdalnego nauczania i związanych z tym wyzwań. Jednym z nich jest przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych.
Nauczyciele wskazali wartościowe narzędzia do pracy z uczniami, a także dyskutowali nad sposobami oceniania ich aktywności. W trakcie dyskusji zwrócili uwagę na:
- szybkie tempo doskonalenia kompetencji cyfrowych,
- szersze wykorzystanie zasobów internetowych i różnorodnych narzędzi komunikacyjnych w realizacji treści podstawy programowej kształcenia ogólnego,
- większą indywidualizację pracy z uczniami,
- uaktywnienie się uczniów, szczególnie uczniów z różnymi trudnościami w nauce,
- większą otwartość uczniów na wykonywanie prac domowych z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych,
- pracę zdalną, która inspiruje uczniów do samokontroli, samodzielności i samodyscypliny,
- współpracę nauczycieli, wzajemną pomoc i koordynację działań,
- dobrą współpracę z rodzicami.
Nauczyciele zwrócili uwagę na potrzebę praktycznych szkoleń, dotyczących sposobów pracy zdalnej, np. nagrywanie filmów, tworzenie prezentacji, animacji, pracę metodą projektu, dobór właściwych komunikatorów dostosowanych do predyspozycji uczniów i możliwości szkoły/placówki.
www.cen.org.pl