
Tydzień Mózgu w Medyku
W inowrocławskim „Medyku” Tydzień Mózgu, który odbył się w dniach 10-16 marca 2025 r., obfitował w liczne wykłady, warsztaty oraz interaktywne zajęcia poświęcone działaniu i tajemnicom ludzkiego mózgu.
Wydarzenie miało na celu popularyzację wiedzy na temat neurobiologii oraz przedstawienie praktycznych aspektów jej zastosowania w codziennym życiu i terapii. Dzięki różnorodnym formom zajęć uczestnicy mogli nie tylko poszerzyć swoją wiedzę, ale także doświadczyć na własnej skórze, jak działa ich własny mózg. Wśród przygotowanych atrakcji znalazły się:
- „Podróż przez mózg – tajemnice ludzkiego umysłu” – była to niezwykła podróż przez tajniki ludzkiego umysłu, która pozwoliła odkryć, jak różne części mózgu współpracują, aby umożliwić myślenie, pamięć, emocje i koordynację ruchową. Uczestnicy mieli okazję zmierzyć się z zadaniami aktywującymi różne obszary mózgu, takie jak kora czołowa odpowiedzialna za podejmowanie decyzji, hipokamp związany z pamięcią,
a także układ limbiczny sterujący emocjami. Dzięki interaktywnej formule uczestnicy mogli w praktyczny sposób zrozumieć, jak skomplikowanym i fascynującym organem jest mózg. - „Wpływ muzyki na mózg” – warsztaty poświęcone roli dźwięków w funkcjonowaniu mózgu. Omówiono, jak muzyka wpływa na emocje, pamięć oraz koncentrację. Słuchaczki miały okazję dowiedzieć się, w jaki sposób muzyka klasyczna może wspomagać procesy uczenia się i redukować stres, a także jak rytmiczna muzyka wpływa na koordynację ruchową i motorykę.
- „Bioelektryczność mózgu” – wykład połączony z prezentacją na temat elektrycznych sygnałów w mózgu. Uczestnicy dowiedzieli się, jak impulsy nerwowe są przekazywane między neuronami i w jaki sposób badania EEG pomagają w diagnostyce neurologicznej.
- „Rola zabawy w rozwoju mózgu” – pogadanka na temat znaczenia zabawy
w kształtowaniu zdolności poznawczych. Szczególną uwagę poświęcono roli zabawy w kształtowaniu struktur neuronalnych oraz wspieraniu neuroplastyczności mózgu.
W części warsztatowej słuchaczki uczestniczyły w ćwiczeniach rozwijających funkcje poznawcze oraz doświadczyły, jak zabawa pozytywnie wpływa na - „Mózg, emocje, świadomość – wystawa książek popularnonaukowych w czytelni biblioteki, które przybliżyły fascynujący świat neurobiologii. Zaprezentowano zarówno klasyczne pozycje, jak i najnowsze publikacje opisujące odkrycia w dziedzinie badań nad mózgiem. Słuchacze mogli zapoznać się z literaturą dotyczącą psychologii, neurologii oraz wpływu stylu życia na zdrowie mózgu.
- „Rehabilitacja po udarze i urazie mózgu” – wykład i praktyczne wskazówki na temat nowoczesnych metod wspierających regenerację funkcji mózgowych po udarach. Zaprezentowano techniki rehabilitacyjne, ćwiczenia oraz rolę aktywności fizycznej
w procesie powrotu do zdrowia. - „Mózg osób starszych- jak terapia zajęciowa pomaga w demencji” – omówiono sposoby wspierania sprawności umysłowej w starszym wieku oraz metody pracy
z osobami cierpiącymi na demencję i chorobę Alzheimera. Zaprezentowano również przykłady ćwiczeń stymulujących pamięć i koncentrację.
Tydzień Mózgu w Medyku był nie tylko okazją do zdobycia nowej wiedzy, ale także do praktycznego jej zastosowania w codziennym życiu. Słuchacze mieli możliwość poszerzenia swoich horyzontów, wzięcia udziału w angażujących zajęciach i poznania najnowszych odkryć naukowych związanych z funkcjonowaniem mózgu. Wydarzenia spotkały się z dużym zainteresowaniem i aktywnym udziałem społeczności, co świadczy o rosnącej potrzebie popularyzacji nauki o mózgu i jego niezwykłych możliwościach.
Autorzy tekstu: Monika Kurzawa, Monika Kwaśniewska-Adryan
Autorzy fotografii: Dariusz Antczak
Medyczno-Społeczne Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Inowrocławiu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
- rozwijanie mózgu przez zabawę
- wspólne opracowanie tematu przez słuchaczy pt. Bioelekryczność mózgu
- wystawa w bibliotece o tematyce mózgu
- zajęcia ukazujące wpływ muzyki i tańca na mózg
- zajęcia w ramach Mózg osób starszych – jak terapia zajęciowa pomaga w demencji