
Stacje zadaniowe na lekcji matematyki – zajęcia otwarte
W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Lnianie została przeprowadzona przez doradcę metodycznego KPCEN w Bydgoszczy otwarta lekcja matematyki. Temat brzmiał: „Ułamki zwykłe – powtórzenie wiadomości”. Lekcję przeprowadzono w klasie piątej. Zajęcia obserwowało 8 nauczycieli z powiatu świeckiego i tucholskiego. Wykorzystano na niej metodę stacji zadaniowych. Uczniowie pracowali w losowo dobranych dwuosobowych zespołach. Rozwiązywali zadania, poprawne rozwiązanie prowadziło uczniów do kolejnej stacji z nowym zadaniem. Po lekcji dokonano jej omówienia. Nauczyciele opowiedzieli o swoich wrażeniach na temat metody stacji zadaniowych. Zobaczyli, jak technicznie przygotować salę do takich lekcji. Wymienili się spostrzeżeniami na temat zalet tej metody (komunikatywność, zaangażowanie w proces lekcyjny, odbodźcowanie, motywacja do nauki, wykorzystanie całej przestrzeni klasowej, poruszanie się po sali lekcyjnej). Podzielili się opinią na temat skuteczności pracy w grupach. Według obserwatorów metoda stacji zadaniowych pozwala pracować uczniom we własnym tempie, weryfikować poprawność rozwiązań zadań. I co bardzo ważne – wspiera uczniów w osiągnięciu sukcesu edukacyjnego.
Oprac. Kamila Bagniewska