Edukacja

Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy zdj. Anna Osowska
Zapoznanie z zasadami udzielania pierwszej pomocy zdj. Anna Osowska

„PROJEKT – ZDROWIE” – druga edycja zrealizowana z uczniami szkoły szpitalnej

Wychodząc z założenia, że sztuka dbałości o zdrowie jest procesem, a nie jednorazową akcją, zespół nauczycieli szkoły szpitalnej w Bydgoszczy przygotował i przeprowadził II edycję międzyoddziałowego „Projektu – Zdrowie”. Działania obejmowały tematykę prawidłowego żywienia i znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka. Kierując się wynikami badań dotyczącymi stylu życia młodych ludzi oraz ogólnoświatowymi problemami takimi jak: otyłość, brak ruchu, czy uzależnienia, kształtowaliśmy u uczniów postawy prozdrowotne. Wspólnie zastanawialiśmy się czym jest zdrowie, jak ważne w naszym życiu są prawidłowe zasady odżywiania, ruch, profilaktyka uzależnień oraz uczyliśmy się podstaw udzielania pierwszej pomocy.

 

Podczas realizacji projektu uczniowie mieli możliwość np.: przeprowadzenia analizy etykiet produktów spożywczych oraz nauczyli się jak odróżniać konserwanty złe od dobrych. Poznali szczeble piramidy zdrowego żywienia oraz wpływ witamin i ich niedoborów na zdrowie człowieka. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z symulatorem palenia papierosów ukazujące negatywny wpływ substancji zawartych w dymie papierosowym na organizm. Zwróciliśmy również szczególną uwagę na fakt, jak niebezpieczne jest uzależnienie od narkotyków i dopalaczy. Ogromną refleksję wywołał u uczniów film obrazujący w jak krótkim czasie organizm może uzależnić się od alkoholu. W ostatnim bloku tematycznym uczniowie poznali zasady udzielania pierwszej pomocy oraz mieli możliwość wykonać pełen cykl RKO na manekinie.

Uczniowie stworzyli prezentację multimedialną dotyczącą dbania o higienę osobistą, rozwiązywali quizy i krzyżówki. Wykonali plakaty obrazujące różne aspekty naszego zdrowia. Efektem pracy uczestników zajęć jest wystawa prac zaprezentowana w holu Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego.

Wszystkie działania projektowe służyły stworzeniu podstaw do wypracowania wśród uczniów nawyków zdrowego stylu życia.

 

Opracowanie: Daria Karwowska, Aleksandra Matuszak, Bożena Gęborys, Anna Osowska