Pozwólcie mi działać, doświadczać i badać
17 lutego 2020 roku w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy odbyła się konferencja Pozwólcie mi działać, doświadczać i badać, poświęcona propagowaniu idei pedagogiki Celestyna Freineta.
Wśród zainteresowanych tematyką byli nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Po części wprowadzającej Doświadczenia poszukujące źródłem dziecięcego działania i badania nauczyciele wzięli udział w trzech warsztatach:
Matematyczne badania i odkrycia
Nauczyciele prowadzili badania od samodzielnie narysowanego dowolnego układ linii, do ułożenia linii sugerowanego fiszką prowadzącą. Efektem tych badań było odkrycie linii prostopadłych, następnie odszukiwanie ich na rysunkach, w otoczeniu i rysowanie.
Pozytywne zamieszanie
Na uczestników zajęć czekały doświadczenia, wykonanie których sugerowały proste, czytelne fiszki prowadzące. Badacze stawiali najpierw hipotezy, następnie poprzez działanie sprawdzali poprawność swoich przypuszczeń.
Muzyczne poszukiwania
Zanim nauczyciele zaczęli muzykować na nietypowym instrumencie, najpierw musieli ten instrument przygotować. W tym celu nalewali wodę do ośmiu wysokich szklanek i stukali w nie pałeczkami tak długo, aż uzyskali gamę. Po nastrojeniu instrumentów, popłynęły dźwięczne melodie prostych, znanych utworów.
Oprac. G. Szczepańczyk