Potęga matematyki
W Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łochowie odbyła się konferencja Potęga Matematyki zorganizowana w trosce o rozwój matematyczny uczniów przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy oraz Szkołę Podstawową w Łochowie. Swoją obecnością zaszczycili gospodarzy przedstawiciele władz gminy Białe Błota oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy zaangażowani w poprawę jakości nauczania matematyki. Po powitaniu uczestników przez dyrektora Szkoły Podstawowej w Łochowie Mirosława Donarskiego uroczystego otwarcia konferencji dokonała Magdalena Maison, Wójt gminy Białe Błota.
W szkoleniu wzięło udział 85 uczestników – dyrektorów szkół, nauczycieli matematyki oraz edukacji wczesnoszkolnej z Barcina, Białych Błot, Bydgoszczy, Bysławia, Brzozy, Ciela, Jeżewa, Kamienia Krajeńskiego, Kcyni, Janowca Wielkopolskiego, Lniana, Łochowa, Nakła, Niemcza, Osielska, Ostromecka, Przyłęk, Sadek, Sipiorów, Solca Kujawskiego, Wiągu i Żerników.
W pierwszej części konferencji odbyły się krótkie wykłady, podczas których prelegenci: dr Agnieszka Krause, UMK i IV LO w Toruniu, Elżbieta Wilińska, PZSM w Bydgoszczy, Grażyna Szczepańczyk, KPCEN w Bydgoszczy, Ewa Grzanka, KPCEN w Bydgoszczy i Szkoła Podstawowa w Brzozie, Emilia Turowska, SP w Łochowie i KPCEN w Bydgoszczy, Krzysztof Dolata, SP w Łochowie, reprezentujący różne instytucje oraz szczeble edukacji dzielili się swoimi doświadczeniami oraz sukcesami w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wystąpienia koncentrowały się na rozwoju matematycznym dzieci i młodzieży, ukazując kluczowe etapy kształtowania umiejętności matematycznych. Eksperci omawiali innowacyjne rozwiązania metodyczne i organizacyjne, pokazywali konkretne przykłady, które wskazywały, kiedy, gdzie i w jaki sposób efektywnie wspierać rozwój kompetencji matematycznych.
Podczas konferencji odbyła się debata, w trakcie której dyrektorzy placówek oraz nauczyciele wymieniali się rozwiązaniami organizacyjnymi, wspierającymi indywidualizację pracy z uczniami o wyjątkowych zdolnościach matematycznych. Zastanawiali się, na ile Królowa Nauk jest obecna w życiu obecnych nastolatków oraz jaką postawą powinien się wyróżniać nauczyciel-mentor.
W trakcie trzech sesji warsztatowych matematycy pracowali w zespołach, wykorzystując metody aktywizujące, np. naukę przez działanie, escape room, myślącą klasę pod kierunkiem nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych KPCEN w Bydgoszczy: Kamili Bagniewskiej, Grażyny Szczepańczyk, Ewy Grzanki oraz Justyny Prud.
Konferencja w Łochowie była nie tylko platformą do dyskusji, ale także inspiracją do działania, pokazując, że wspólna pasja do matematyki może prowadzić do znaczących zmian w edukacji.
Oprac. E. Turowska i J. Prud