
Podsumowanie Programu Kompleksowego Wspomagania Szkół
18 lipca 2025 roku w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy odbyło się spotkanie dyrektorów publicznych placówek doskonalenia nauczycieli z Kujawsko-Pomorskim Kuratorem Oświaty. Spotkanie poświęcone było podsumowaniu realizacji Programu Kompleksowego Wspomagania Szkół w roku szkolnym 2024/2025.
Rozmowy koncentrowały się na analizie efektów działań podejmowanych w szkołach, które osiągały słabsze wyniki na egzaminach zewnętrznych, a także na wypracowaniu rekomendacji dotyczących dalszego wsparcia.
Dyrektorzy placówek doskonalenia nauczycieli podkreślali, jak ważne jest indywidualne podejście do każdej szkoły, rozpoznanie jej potrzeb oraz wspólne opracowanie szczegółowego planu działań.
Założeniem programów wspomagania była ich realizacja we współpracy z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną, a także promowanie interdyscyplinarnego podejścia do nauczania oraz wykorzystania technologii cyfrowych. Takie podejście sprzyja nie tylko łączeniu wiedzy z różnych dziedzin i lepszemu rozumieniu złożonych problemów, ale także buduje świadomość, że na wyniki egzaminów zewnętrznych – na przykład z matematyki – pracują wszyscy nauczyciele, nie tylko uczący danego przedmiotu. Technologie cyfrowe natomiast wspierają zarówno proces nauczania, jak i indywidualizację pracy z uczniem.
W ramach programu nauczyciele korzystali z różnorodnych form wsparcia, m.in. warsztatów, szkoleń, konsultacji, lekcji otwartych czy działań wspierających dobrostan.
Analiza efektów wspomagania pokazała wzrost kompetencji nauczycieli, zwłaszcza w obszarze planowania lekcji, oceniania wspierającego i stosowania metod aktywizujących. Wzrosła także świadomość znaczenia pracy zespołowej i współodpowiedzialności za wyniki uczniów.
Spotkanie potwierdziło, że wspomaganie oparte na trafnej diagnozie, współpracy i dostosowaniu do realnych potrzeb szkoły przynosi wymierne efekty w podnoszeniu jakości edukacji. Wypracowane wnioski i rekomendacje zostaną wykorzystane przy planowaniu działań na kolejny rok szkolny.