O rozwiązywaniu zadań tekstowych przez siódmoklasistów. Rekomendacje dla nauczycieli matematyki
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zaprosiło nauczycieli matematyki szkół podstawowych wraz z uczniami klas siódmych do udziału w badaniu umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych. Diagnozę przeprowadzono w dniach 12-13 września 2024 roku. Uczestniczyło w niej 1798 uczniów klas VII z osiemdziesięciu szkół naszego województwa. Wyniki testu wskazują, że rozwiązywanie zadań tekstowych staje się wyzwaniem dla rosnącej liczby uczniów klas siódmych. Dla większości test okazał się trudny, a średni wynik uzyskany przez siódmoklasistę to 37,46%. Na wyniki testu miała wpływ niska sprawność rachunkowa siódmoklasistów, problemy za zrozumieniem czytanego tekstu oraz brak motywacji do samodzielnego podejmowania prób rozwiązania zadania.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową analizą wyników diagnozy, wykorzystania rekomendacji w zaplanowaniu pracy nauczycieli matematyki w taki sposób, by motywowali uczniów do systematycznego rozwiazywania zadań tekstowych, co przełoży się na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty z matematyki.
Link do szczegółowej analiza oraz wnioski i rekomendacje dla nauczycieli znajdują się w załączniku.
Oprac. J. Prud