Edukacja

Logotyp Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu

Krytyczna analiza informacji w erze post-faktu – wykład online Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu

Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu serdecznie zaprasza do udziału w wykładzie online: Krytyczna analiza informacji w erze post-faktu, który odbędzie się 4 grudnia 2024 r. (środa), godz. 17:00-18:00. Wygłosi go dr hab. Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, prof. UMK z Instytutu Badań Informacji i Komunikacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

 

Tematyka wykładu wpisuje się w realizację jednego z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci […]

 

Celem wykładu będzie udzielenie odpowiedzi na pytania: co to znaczy myśleć krytycznie o informacjach znalezionych w Sieci? i dlaczego umiejętność weryfikacji informacji jest tak istotna w dzisiejszym świecie? W trakcie wykładu przedstawione zostaną modele rozpoznawania dezinformacji i metodyki weryfikacji informacji oraz narzędzia technologiczne wspomagające ten proces. Prelegentka odniesie się również do działalności wybranych organizacji fact-checkingowych oraz inicjatyw związanych z edukacją informacyjną.

 

Udział w wykładzie jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

 

Formularz rejestracyjny

Strona internetowa wydarzenia

 

Dr hab. Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, prof UMK (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, profesor w Instytucie Badań Informacji i Komunikacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tutorka w kursach e-learningowych („BibWeb”, „Login: biblioteka” i „Infobrokering”) oraz licznych projektach z zakresu podnoszenia kompetencji cyfrowych (realizowanych z „Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalne” oraz Programów Operacyjnych „Wiedza Edukacja Rozwój”
i „Cyfrowa Polska”). Prowadzi badania z zakresu użyteczności narzędzi cyfrowych, jakości informacji, dezinformacji i fact-checkingu, otwartych innowacji
i crowdsourcingu (w tym wykorzystywania nauki obywatelskiej w obszarze nauk społecznych).