Cyberzagrożenia i cyberszanse – konferencja wojewódzka
7 stycznia 2020 roku odbyła się konferencja Cyberzagrożenia i cyberszanse zorganizowana przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Gminę Barcin i Zespół Szkół w Barcinie.
W spotkaniu uczestniczyło blisko 300 dyrektorów i nauczycieli szkół województwa kujawsko-pomorskiego. Konferencję otworzył Robert Preus dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, który powitał wszystkich przybyłych w imieniu współorganizatorów. Gminę Barcin reprezentowała Lidia Kowal Kierownik Referatu Edukacji, Spraw Społecznych i Promocji, a Zespół Szkół w Barcinie Marzena Wolska dyrektor szkoły. W tematykę spotkania wprowadził wszystkich prof. Jacek Pyżalski. Wskazał na stereotypowe myślenie w postrzeganiu młodego cyfrowego pokolenia, jego umiejętności oraz przestrzegał przed interpretowaniem zjawisk niepożądanych w cyberprzestrzeni jako powszechnych. Wskazywał jednocześnie, że młodzież również robi wiele dobrego w sieci i warto promować takie postawy. Po wykładzie prof. J. Pyżalski, prof. T. Szlendak oraz R. Preus podjęli w dyskusji panelowej temat nauczycieli i rodziców wobec środowiska cyfrowego uczniów. Na początku paneliści starali się odpowiedzieć na pytanie Czy nauczyciele i rodzice są otwarci na korzystanie z nowoczesnych technologii? Niemal wszyscy uczestnicy konferencji zadeklarowali otwartość, chociaż przywoływane w dyskusji badania przeczyły wynikom uzyskanym na sali. Przy okazji mówiono również, że technologie mogą przeszkadzać w realizacji zajęć i trzeba właściwie zaplanować ich wykorzystanie, żeby osiągnąć wyznaczone cele. Starano się odpowiedzieć także na pytanie: Czy nauczyciele i rodzice wspierają uczniów /dzieci w kreatywnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii? W dyskusji panelowej przywoływano raz po raz badania tego obszaru (np. Raport z badania Nastolatki 3.0 z 2017 r, Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017, Badania 2015 Fundacji Dzieci Niczyje i Millward Brown S.A), które zarówno rodziców, jak i nauczycieli stawiają w zdecydowanie niekorzystnym świetle. Podczas dyskusji kilkakrotnie aktywizowano zgromadzonych dyrektorów i nauczycieli. W ostatnim wystąpieniu konferencyjnym prof. Tomasz Szlendak prezentował postawy I-Pokolenia 15+, jego stosunku do pozyskiwanej wiedzy oraz umiejętności. Przedstawił także vademecum nauczyciela.
Oprac. R. Preus