Podsumowanie III edycji projektu Toruński Urząd dla Młodzieży
Nauczyciele i uczniowie odebrali podziękowania i dyplomy za zaangażowanie w realizację projektu III edycji Toruński Urząd dla Młodzieży podczas gali podsumowującej 3 marca 2017 r. w Centrum Dialogu im. Jana Pawła II w Toruniu. Zespoły uczniowskie: trzy nagrodzone i jeden wyróżniony, dokonały uroczystej prezentacji projektów edukacyjnych.
Projekt zrealizowany został przy współudziale Urzędu Miasta Torunia. Celem projektu Toruński Urząd dla Młodzieży jest zwiększenie aktywnego udziału młodzieży w życiu publicznym, rozwój postaw obywatelskich, inwestycja w młode pokolenie poprzez budowanie kapitału społecznego oraz rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich. Uczniowie pogłębili wiedzę na temat funkcjonowania samorządu terytorialnego.
To przedsięwzięcie było efektem współpracy toruńskich samorządowców i Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Kontynuacja realizowanego projektu edukacyjnego to efektywny sposób na edukację obywatelską oraz zwiększanie udziału młodych Polek i Polaków w życiu publicznym. Realizacja projektu w tym roku szkolnym 2016/2017 wpisuje się w priorytetach MEN i KO.
Po uroczystym wręczeniu dyplomów i podziękowań strukturę, kompetencje i zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce na przykładzie Torunia przedstawił uczniom i nauczycielom dr Mariusz Popławski z Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK w Toruniu. Miasto – rzecz wspólna przedstawił Adam Popielewski, dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miasta Torunia.
Pierwszym elementem projektu było seminarium dla nauczycieli realizujących projekt, na którym poznali założenia przedsięwzięcia i otrzymali zadania dla swoich uczniów.
Program obejmował wizyty w sześciu wydziałach Urzędu Miasta Torunia. Uczniowie mieli zaplanować i załatwić typowe sprawy urzędowe oraz zapoznać się z pracą poszczególnych wydziałów. Pracownicy urzędu przygotowali 28 ciekawych zadań do realizacji przez uczniów. Działania te stworzyły młodzieży możliwość komunikowania się w sprawach publicznych.
Podczas realizacji projektu uczniowie dowiedzieli się, gdzie mieszczą się niektóre wydziały Urzędu Miasta Torunia, znają ich adresy:
- Wydziału Spraw Administracyjnych
- Wydziału Ewidencji i Rejestracji
- Wydziału Środowiska i Zieleni
- Ochrony Ludności
- Architektury i Budownictwa
- Urzędu Stanu Cywilnego
W roku szkolnym 2016/2017 w realizację projektu włączyły się trzy nowe wydziały UMT: Ochrony Ludności, Architektury i Budownictwa oraz Urząd Stanu Cywilnego. Uczniowie potrafią pobrać i wypełnić proste formularze urzędowe oraz sformułować kilka praktycznych rad dotyczących załatwiania spraw urzędowych. W czasie realizacji projektu zastosowano metody pracy:
- mini wykład,
- pracę z tekstem
- prace w grupach lub parach
- wypełnianie formularzy
- rozmowę nauczającą
Uczniowie mieli okazję przećwiczyć wizytę w urzędzie, poznać wydziały oraz obowiązki urzędników wobec obywateli.
Efekty projektów nad zadaniami, które zostały zaprezentowane podczas uroczystości podsumowującej projekt wyróżniały się pomysłowością, wielością podjętych działań oraz olbrzymim zaangażowaniem uczniów i nauczycieli, Były to m.in.: filmy, wywiady, profesjonalne prezentacje multimedialne. Pojawiły się nowe tematy, zaprezentowano kolejne z pasją i olbrzymim zaangażowaniem. Nadesłane prace przedstawiają wysoki poziom merytoryczny i oryginalną, atrakcyjną formę prezentacji. III edycja projektu Toruńskiego Urzędu dla Młodzieży za nami.
Do realizacji projektu przystąpiło 9 toruńskich szkół, czyli 29 zespołów uczniowskich. W sumie projekt realizowało 102 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pod kierunkiem 12 nauczycieli.
W projekcie wzięły udział następujące szkoły z miasta Torunia:
- II Liceum Ogólnokształcące
- VI Liceum Ogólnokształcące
- Gimnazjum nr 3
- Gimnazjum nr 6
- Gimnazjum nr 8
- Gimnazjum nr 18 z oddziałami integracyjnymi
- Gimnazjum nr 21
- zespoły szkół ponadgimnazjalnych.: Zespół Szkół Technicznych i Zespół Szkół Inżynierii Środowiska
Laureaci (placówka, nazwa projektu, opiekunowie, liczba uczniów)
- I miejsce – Zespół Szkół Inżynierii Środowiska w Toruniu, Wolność Tomku w swoim domku, czyli jak uzyskać pozwolenie na budowę? Małgorzata Sobczak, 3 uczniów
- II miejsce – II Liceum Ogólnokształcące w Toruniu, Ślub cywilny a konkordatowy, Jacek Zywert, 3 uczniów
- III miejsce – Gimnazjum nr 18 w Toruniu, Gdy wymieniam piec, czyli jak uzyskać dotację z tytułu likwidacji ogrzewania węglowego, Marlena Stanek, 3 uczniów
- Praca wyróżniona:
wyróżnienie – II Liceum Ogólnokształcące w Toruniu, Procedury zawarcia małżeństwa cywilnego w lokalu i poza nim, Jacek Zywert, 3 uczniów
Gratulacje dla laureatów III edycji Toruńskiego Urzędu dla Młodzieży
Projekty edukacyjne realizowane w szkołach angażują całą społeczność uczniowską. Podczas pracy metodą projektu największy nacisk położony jest na proces: od planowania, poprzez realizację do podsumowania i oceny.
Edukacja obywatelska nie może sprowadzać się jedynie do przekazywania informacji na temat samorządu. Musi rozwijać także umiejętności przydatne podczas załatwiania konkretnych spraw życiowych w urzędach.
Realizowany projekt zapoznaje uczniów z zadaniami, których realizacją zajmuje się Urząd Miasta Torunia i poszczególne jego wydziały oraz z obowiązkami urzędników wobec obywateli.
Ważne jest, by młodzież jak najwcześniej uczestniczyła w życiu społecznym. To szczególnie ważne w Polsce, ponieważ w Polsce jest obserwowany problem niskiego kapitału społecznego, rozumianego jako zaangażowanie ludzi w sprawy publiczne. Przejawem takiego stanu rzeczy są niskie wskaźniki zaufania międzyludzkiego, nieduży odsetek osób działających w różnego rodzaju oddolnych inicjatywach, stowarzyszeniach, niskie czytelnictwo gazet, wreszcie niska frekwencja wyborcza. Niski kapitał społeczny oznacza, że Polacy wciąż nie odnajdują się w roli obywateli – osób zaangażowanych, współdecydujących o sprawach publicznych. Problem ten dotyczy w poważnym stopniu ludzi młodych. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest kształt edukacji obywatelskiej w polskich szkołach.
Pragniemy podziękować nauczycielom, uczniom, dyrektorom, kierownikom i pracownikom, którzy wzięli udział w tym projekcie.
tekst: Zofia Spalińska – Koordynator projektu,
zdjęcia: Tadeusz Wański – Konsultant KPCEN w Toruniu
http://www.kpcen-torun.edu.pl/news/view/1355
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu jest jednostką oświatową, dla której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu (TK).