Ocenianie kształtujące – konferencja KPCEN w Toruniu
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu 23 marca 2022 organizuje konferencję „Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych uczniów – rola oceniania kształtującego w budowaniu relacji” skierowaną do dyrektorów, nauczycieli, pedagogów szkół w województwie kujawsko-pomorskim. Jej głównym założeniem jest promowanie stosowania strategii oceniania kształtującego w społeczności szkolnej w celu wspierania uczniów i budowania relacji.
Za nami trudny czas nauczania zdalnego. Przed nauczycielami kolejne wyzwania: jak pomóc uczniom wrócić do szkoły, odnaleźć się w grupie rówieśniczej i jak zachęcić młodych ludzi do systematycznej pracy? Co zrobić, gdy uczeń ma zaległości? Na ile szkoła powinna skupiać się na procesie nauczania, a na ile na sprawdzaniu stopnia opanowania materiału za pomocą testów i klasówek? Nasi prelegenci powiedzą, do czego nauczyciel jest zobowiązany w zakresie oceniania, jak oceniać, żeby budować dobre relacje z uczniami i jak do tego wykorzystać ocenianie kształtujące.
Program
- 16.15–16.30 Logowanie uczestników
- 16.30–16.40 Powitanie – Sławomir Żebrowski
- 16.40–17.20 Ocenianie wewnątrzszkolne w przepisach prawnych – Maria Mazurkiewicz
- 17.20–17.45 Ocenianie kształtujące i stopnie – w poszukiwaniu złotego środka – Aleksandra Frątczak
- 17.45–18.00 przerwa
- 18.00–18.45 Przepis na budowanie relacji i wspieranie ucznia w szkole średniej – Anna Szulc
- 18.45–19.05 Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu szkołą bez ocen – Anna Czarnowska
- 19.05–19.10 Propozycje szkoleń i programu wsparcia KPCEN w Toruniu – Sławomir Żebrowski
- 19.10–19.15 Podsumowanie konferencji – Sławomir Żebrowski
Informacje o prelegentach
Sławomir Żebrowski – dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, dyrektor merytoryczny i zarządzający Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Internetowej, nauczyciel fizyki, informatycznych przedmiotów zawodowych i matematyki, konsultant ds. doskonalenia kadry kierowniczej oświaty, organizator szkoleń dla edukacji, trener wspomagania oświaty, trener biznesu i trener personalny. Współautor, koordynator i realizator projektów realizowanych w ramach dofinansowań z funduszy unijnych. Autor publikacji i propagator nowatorskich rozwiązań w zarządzaniu i edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, zarządzaniu w edukacji, naukach przyrodniczych i technologiach informacyjno-komunikacyjnych.
Maria Mazurkiewicz – Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, nauczyciel języka polskiego i filozofii z ponad 20-letnim stażem pracy. Egzaminator maturalny z języka polskiego, przewodnicząca ogólnopolskiego zespołu egzaminatorów maturalnych z filozofii (kilkudziesięciu jej podopiecznych zdobyło tytuł laureata i finalisty z Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz Olimpiady Filozoficznej). Propagator filozofowania i rozwijania umiejętności technicznych w szkołach. Prelegentka na wielu konferencjach dotyczących metod pracy z uczniem. Zwolenniczka holistycznego i opisowego oceniania.
Aleksandra Frątczak – propagatorka oceniania kształtującego, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego, koordynatorka międzynarodowego programu IB PYP w Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 97 w Warszawie.
Anna Szulc – nauczycielka matematyki, wychowawczyni z ponad trzydziestoletnim stażem w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Zduńskiej Woli. Mediatorka społeczna, tutorka, laureatka Konkursu im. Joanny Kubiak Nauczyciel Mediator (2016). Autorka książki Nowa Szkoła – zmianę edukacji warto zacząć przy tablicy. Współautorka Statutu nieumarłego. Pomysłodawczyni i organizatorka cyklicznych konferencji Empatyczna Edukacja => Empatyczna Polska w Zduńskiej Woli. Od kilku lat dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami z całej Polski organizując wizyty studyjne oraz jako prelegentka na licznych konferencjach, warsztatach i webinarach. W swojej pracy wykorzystuje metodę porozumienia bez przemocy (NVC) oraz badania z dziedziny neurobiologii. Uczestniczka oddolnych działań Budzącej się Szkoły. Prelegentka Forum dla Edukacji – przyszłość szkoły, szkoła przyszłości, zorganizowanego przez Senat RP.
Anna Czarnowska – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 w Toruniu, lider OK. Z wykształcenia nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i terapeuta, z zamiłowania bibliotekarz. Wykładowca w różnych formach zwiększania kompetencji nauczycieli i dyrektorów szkół, ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego i szkoły bez ocen. Autorka publikacji z zakresu nauczania i bibliotekoznawstwa.
SP 27 w Toruniu od 2012 roku wdraża ocenianie kształtujące. Od 2017 szkoła trzykrotnie uzyskała tytuł Szkoły Uczącej Się – wyjątkowy certyfikat jakości nauczania i uczenia się uczniów przyznawany szkołom przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności za pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami dobrego nauczania i wprowadzanie praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli. W bieżącym roku szkolnym za realizację wyzwań dotyczących uczenia się i nauczania oraz wykorzystywanie Praktyk Współpracy Nauczycieli szkoła otrzymała tytuł lidera Szkół Uczących Się stając się jednocześnie szkołą LABORATORIUM Klubu Szkół Uczących Się. Od trzech lat szkoła wdraża nowatorskie rozwiązanie nie stawiania ocen bieżących, które zastępuje informacja zwrotna.
Uczestnicy konferencji otrzymają zaświadczenia drogą mailową.
Szczegółowych informacji udziela Ewa Kondrat, nr tel. 881-93-12-18, e-mail: Ewa.Kondrat@kpcen-torun.edu.pl