Aktualności

Obwodnica Wąbrzeźna, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Obwodnica Wąbrzeźna, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Obwodnica Wąbrzeźna będzie jak nowa

Przed nami kompleksowa modernizacja obwodnicy Wąbrzeźna, pierwszej powstałej w ciągu dróg wojewódzkich przy wykorzystaniu środków europejskich. Trwa przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. Inwestycja finansowana będzie z budżetu województwa.

 

– Nie tylko budujemy nowe obwodnice, ale dbamy o dobry standard istniejącej infrastruktury. Nasza najstarsza wąbrzeska obwodnica pozwala odetchnąć mieszkańcom od hałasu i korków, a kierowcom skraca codzienne podróże. Po 20 latach użytkowania konieczna jest jej modernizacja, aby dalej mogła  spełniać swoje zadanie. Po remoncie będzie nadal bezpieczną i wygodną trasą ułatwiającą m.in. dojazd do autostrady – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

 

Obwodnica Wąbrzeźna powstała w latach 2005-2006. Inwestycja objęła budowę jezdni, poboczy, skrzyżowań (w tym trzech rond), systemu odwodnienia, oświetlenia ulicznego, przebudowę kolizji z istniejącym uzbrojeniem. Trasa o długości prawie 8 kilometrów w ciągu dróg wojewódzkich nr 534 i 548 pozwoliła całkowicie wyprowadzić tranzyt z centrum miasta. Dodatkowo w 2015 roku na połączeniu obwodnicy z ulicą Kętrzyńskiego dobudowane zostało kolejne bezpieczne rondo. Inwestycja pochłonęła ponad 26 mln złotych.

 

Prace modernizacyjne obejmą:

  • poprawę parametrów technicznych drogi,
  • odtworzenie stanu pierwotnego nawierzchni jezdni (dodatkowo ułożymy między nowymi warstwami wzmacniającą siatkę szklaną),
  • remont istniejących skrzyżowań i zjazdów do posesji,
  • remont nawierzchni istniejących poboczy,
  • poprawę elementów odwodnienia poprzez remont przepustów, reprofilację oraz odtworzenie, oczyszczenie i wyprofilowanie skarp istniejących rowów,
  • remont nawierzchni ciągów pieszych (wykonamy nową podbudowę i przełożymy betonową kostkę),
  • odtworzenie oznakowania pionowego i poziomego (grubowarstwowego),
  • montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Prace uwzględniają też remont pierścieni przejazdowych na wyspie centralnej trzech rond (Chełmińskie, Bydgoskie i Toruńskie). Zastosujemy tam m.in. 20-centymetrową warstwę ścieralną z betonu zbrojonego, co zminimalizuje ryzyko powstawania uszkodzeń w newralgicznych częściach ronda. Zakładamy, że po wyłonieniu wykonawcy prace zajmą około 4 miesięcy.

 

W tym roku w powiecie wąbrzeskim zaplanowaliśmy też przebudowę 3-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 551 pomiędzy miejscowościami Orzechowo i Ryńsk. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą prac – firmą Onde. Wartość kontraktu to 5,3 mln zł.

 

Modernizacja obwodnicy Wąbrzeźna w liczbach:

  • długość odcinka – 7,8 km
  • termin realizacji – około 4 miesięcy

 

9 obwodnic gotowych

W okresie wydatkowania środków unijnych naszego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 powstało siedem obwodnic o łącznej długości około 21 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 200 mln złotych. W ramach kolejnej unijnej perspektywy (2014-2020) wraz ze modernizowaną drogą nr 240 powstała obwodnica Płazowa w powiecie tucholskim i obwodnica Lubrańca na drodze wojewódzkiej nr 270.

 

Powstały obwodnice następujących miejscowości:

  • Brodnica (I etap)
  • Chełmno
  • Janikowo (powiat inowrocławski)
  • Mogilno (I etap)
  • Mrocza (powiat nakielski)
  • Nakło nad Notecią
  • Pakość (powiat inowrocławski)
  • Płazowo (powiat tucholski)
  • Lubraniec (powiat włocławski)

 

Zbudujemy kolejne

Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych na obwodnice zdobyliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu zadań przez samorządy lokalne.

 

Obecnie w budowie jest drugi etap obwodnicy Mogilna. Pracujemy nad dokumentacjami niezbędnymi do budowy kolejnych 12 nowoczesnych tras. Prace są na różnym etapie zaawansowania:

 

 

Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

i Zarząd Dróg Wojewódzkich

 

25 lipca 2025 r.