Od innowacji do integracji przedmiotowej – relacja z konferencji metodycznej
25 listopada 2024 roku w salach Szkoły Podstawowej nr 3 im. kpt. J. Drzewieckiego w Toruniu odbyła się zorganizowana przez doradców metodycznych z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli konferencja Od innowacji do integracji przedmiotowej.
Wydarzenie objęte zostało honorowym patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty. Mieliśmy także przyjemność gościć Annę Fijałkowską z Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Celem konferencji było zwiększenie kompetencji metodycznych nauczycieli, promowanie integracji przedmiotowej, wsparcie rozwoju uczniów oraz prezentacja innowacyjnych i interaktywnych metod nauczania. W wydarzeniu wzięło udział około 60 nauczycieli z różnych szkół, którzy są otwarci na naukę i wdrażanie nowych metod w edukacji.
Na początku konferencji uczestnicy wysłuchali prelekcji Sławomira Żebrowskiego, dyrektora KPCEN w Toruniu, na temat korzyści i wyzwań związanych z wprowadzaniem integracji przedmiotowej. Dowiedzieli się, czym jest integracja przedmiotowa, jaka jest różnica między integracją a korelacją oraz dlaczego integracja jest tak ważna w XXI wieku. Omówione zostały także korzyści płynące z integrowania wiedzy z zaznaczeniem, jak ważna jest umiejętność transferowania tych informacji na inne dziedziny.
Kolejne punkty programu miały już charakter warsztatowy, a uczestnicy wskazali wcześniej, w których pragną uczestniczyć.
Karolina Szostak-Lubomska, nauczyciel – doradca metodyczny ds. języka polskiego w szkołach podstawowych, poprowadziła warsztaty na temat Rutyny myślenia krytycznego na zajęciach języka polskiego. Celem tych zajęć było przedstawienie rutyn myślenia krytycznego, przybliżenie idei myślenia krytycznego i wskazanie przykładów zastosowania na lekcjach.
Julia Idziak, nauczyciel – doradca metodyczny ds. biologii w szkołach podstawowych, poprowadziła warsztaty Escape room – tajemnicza podróż po układzie pokarmowym, które miały na celu przedstawienie techniki escape roomu do prowadzenia zajęć przedmiotów przyrodniczych oraz były okazją do prezentacji metody aktywizującej na zajęciach przedmiotów przyrodniczych.
Agnieszka Szymczak, nauczyciel – doradca metodyczny ds. matematyki w szkołach podstawowych, przygotowała warsztaty Escape room – nauka czy rozrywka? Za cel postawiła sobie rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i przedstawienie narzędzi do tworzenia escape roomu.
Wanda Wakuła-Kunz, nauczyciel – doradca metodyczny ds. języków obcych w szkołach podstawowych, zaprosiła natomiast na warsztaty Storytelling w gamifikacji, którego celem było przedstawienie idei storytellingu i gamifikacji oraz prezentacja wprowadzenia ćwiczeń w typie storytelling w gamifikacji.
Adam Szymański, nauczyciel – doradca metodyczny ds. wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, opowiedział uczestnikom swoich warsztatów o roli doradcy metodycznego oraz poprowadził zajęcia na temat Lekcji odwróconej na wychowaniu fizycznym. Jego celem było zapoznanie uczestników z metodą lekcji odwróconej oraz pokazanie jej zastosowania na lekcji wychowania fizycznego.
Po krótkiej przerwie na wymianę doświadczeń uczestnicy mogli udać się na jeden z dwóch kolejnych odbywających się symultanicznie warsztatów dotyczących integracji przedmiotowej. Pierwszy z nich – Poznawanie poprzez działanie – poprowadzony został przez Karolinę Szostak-Lubomską, Adama Szymańskiego i Wandę Wakułę-Kunz. Te interdyscyplinarne zajęcia miały na celu pokazanie połączenia zabaw ruchowych z utrwalaniem informacji z zakresu języka polskiego i języka angielskiego. Uczestnicy mieli okazję w praktyce przetestować nowe rozwiązania, pomysły na ciekawe lekcje przedmiotowe. Warsztaty promowały innowacyjne myślenie, współpracę, uważność. Nie zabrakło biegania, skakania czy rzucania do celu, ale połączonego też z utrwalaniem wiedzy przedmiotowej.
Drugie warsztaty przygotowane dla uczestników konferencji – Był sobie STEAM – poprowadziły Julia Idziak i Agnieszka Szymczak. Były to to interdyscyplinarne zajęcia, które łączyły naukę z kreatywną zabawą. W pierwszej części prowadzące przedstawiły uczestnikom założenia pracy metodą STEAM, składającą się z jednoczesnego wykorzystania nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Uczestnicy mieli okazję rozwijać swoje umiejętności praktyczne i teoretyczne poprzez eksperymenty, budowanie modeli oraz rozwiązywanie problemów. Jak podjąć temat układu krwionośnego z wykorzystaniem m.in. klocków Lego, ruchu, aparatów do mierzenia ciśnienia, długopisów 3D? Dzięki udziałowi w tych warsztatach nauczycieli mieli możliwość sami to przetestować i przekonać się, że praca w duchu STEAM rozwija innowacyjne myślenie, współpracę i przygotowuje młodych ludzi do przyszłych wyzwań technologicznych oraz naukowych.
Relacja zdjęciowa z konferencji znajduje się na stronie internetowej KPCEN w Toruniu.
Autor tekstu i grafiki: KPCEN Toruń