Aktualności

Rozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP
Rozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP

Nowy rozkład jazdy: 300 pociągów codziennie na torach

Marszałek Piotr Całbecki przedstawił informacje dotyczące wchodzącego w życie 11 grudnia rozkładu jazdy pociągów 2022/2023. Podkreślił, że ogłoszona siatka połączeń będzie jeszcze dopracowywana i uzupełniana. Pasażerskie połączenia regionalne w Kujawsko-Pomorskiem będą obsługiwać, tak jak dotychczas, Arriva RP i Polregio, z którymi samorząd województwa zawarł umowy na najbliższe 8 lat.

 

– Cieszy nas coraz większa liczba mieszkańców regionu, którzy wybierają kolej regionalną jako środek lokomocji w lokalnych dojazdach. Mam nadzieję, że ten trend będzie się nadal utrzymywał. Z myślą o nim, i z myślą o potrzebach lokalnych społeczności, unowocześniamy tabor, utrzymujemy niskie ceny biletów i konsekwentnie zabiegamy o jak najlepszą siatkę połączeń. Mamy obecnie czasy, kiedy publiczny kolejowy transport pasażerski cieszy się coraz większym zainteresowaniem – i musimy zrobić wszystko, by tego potencjału nie zmarnować – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.  

 

Podczas spotkania z dziennikarzami gospodarz województwa wyjaśnił, że mimo długich i intensywnych negocjacji niestety nie udało się nam utrzymać w nowym rozkładzie obecnej liczby bezpośrednich połączeń do Poznania. Jest to związane z tym, że województwo wielkopolskie ogłosiło swój rozkład jazdy jeszcze zanim doszło do rozstrzygnięcia naszego przetargu kolejowego. Mamy jednak zapewnienie naszych partnerów z Wielkopolski, że od czerwca połączenia zostaną, ku satysfakcji podróżnych, przywrócone.

 

Zarejestrowana konferencja prasowa (wideo na YT)

 

Utrzymanie wszystkich połączeń w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023 (od grudnia do grudnia) będzie nas kosztowało 210 600 tys. złotych. Na tę sumę składają się roczne wartości kontraktów z Arrivą i Polregio (odpowiednio ( 74 400 tys. i 96 200 tys. złotych) oraz 40-milionowy koszt dostępu do infrastruktury kolejowej. Na nasze tory wyjedzie codziennie 300 pociągów, które przejadą łącznie w ciągu roku 5,5 miliona kilometrów.

 

Nasz tabor kolejowy jest nowoczesny i stale modernizowany. Na większości linii jeździć będą wygodne klimatyzowane składy, z wi-fi, ułatwieniami dla osób z niepełnosprawnościami i miejscami do przewozu rowerów. Są wśród nich także najnowsze nabytki samorządu województwa, zakupione w bydgoskiej Pesie nowe elektryczne zespoły trakcyjne. Te nowe pociągi – jest ich pięć – reprezentujące najświeższą myśl technologiczną w swojej dziedzinie,  rozwijają prędkość 160 kilometrów na godzinę i wyposażone zostały m.in. w rozwiązania  techniczne zapewniające stałą bieżącą informację dla podróżnych. Kosztowały 180 milionów złotych. Będą jeździć w barwach Polregio – ten przewoźnik obsługuje w Kujawsko-Pomorskiem kolejowe przewozy pasażerskie na liniach zelektryfikowanych – na trasach w całym regionie.

 

W najbliższym czasie rozpoczniemy przygotowania do wymiany wszystkich pociągów spalinowych na przyjazne środowisku składy zasilane energią wodorową. Będzie to prawdziwa rewolucja. Współpracujemy w tym zakresie z bydgoską Pesą, która jest polskim liderem w dziedzinie tej technologii. Będziemy najprawdopodobniej pierwszym województwem, które wprowadzi skład zasilany wodorem do obsługi regularnych połączeń.

 

Mamy i nadal będziemy mieć stosunkowo tanie bilety kolejowe – jedne z najtańszych (o ok. 40 proc. od średniej) w kraju. W nowym rozkładzie zostaną wznowione bilet aglomeracyjny BiT City (na pociąg oraz na komunikację miejską w Toruniu i Bydgoszczy) i bilet regionalny WiT (na pociąg oraz na komunikację miejską w Toruniu i we Włocławku).

 

W konferencji prasowej marszałka województwa (9 grudnia) uczestniczyli też członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska, reprezentujący Arrivę wiceprezesi spółki Dominika Żelazek i Marcin Polewicz, naczelnik Grażyna Dalak-Ożóg z Polregio oraz dyrektor Agnieszka Brzezińska i wicedyrektor Wiktor Plesiński z marszałkowskiego Departamentu Transportu. W wypowiedziach wszyscy podkreślali, że ośmioletnie kontrakty przewozowe pozwalają na planowanie skoordynowanej sieci połączeń (uwzględniającej także transport autobusowy) i kolejnych inwestycji taborowych.

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

9 grudnia 2022 r.

Ostatnia aktualizacja: 19 grudnia 2022 r.

 

Rozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKPRozkład jazdy pociągów 2022/2023, konferencja prasowa marszałka Piotra Całbeckiego, fot. Mikołaj Kuras dla UMWKP