Aktualności

Podpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
Podpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Wspólnie dla budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego

Trójstronne porozumienie zawarte w środę (8 grudnia) w Urzędzie Marszałkowskim pomiędzy samorządami województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno Krajeńskie pozwoli zbudować nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 241. Trasa połączy się z planowaną obwodnicą w ciągu drogi krajowej nr 25, co umożliwi całkowite wyprowadzenie tranzytu z centrum miasta i poprawę bezpieczeństwa.

 

– Wykorzystamy szansę jaką daję budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej i dostosujemy do niej również układ dróg wojewódzkich. Nowa trasa nie tylko rozwiąże problem uciążliwego tranzytu. Poprawi również bezpieczeństwo mieszkańców i lepiej skomunikuje tereny inwestycyjne – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

– Do budowy kujawsko-pomorskich obwodnic planujemy wykorzystać środki unijne na lata 2021-27. Warto jednocześnie podkreślić, że w oparciu o środki województwa w tym roku rozpoczęliśmy remonty innych odcinków tej trasy w powiecie sępoleńskim. Kierowcy korzystają już ze zmodernizowanych odcinków drogi wojewódzkiej nr 241 Więcbork-Zboże oraz Trzciany-Sikorz. Wzmocniliśmy jezdnię, odnowiliśmy oznakowanie i wykonaliśmy pobocza – dodaje wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.

Nowy odcinek drogi wojewódzkiej o długości ok. 1,5 km połączy miejscowość Grochowiec z planowanym rondem na drodze krajowej nr 25. Oprócz drogi krajowej i wojewódzkiej do skrzyżowania z ruchem okrężnym dochodzić będzie droga gminna na Jastrzębiec.

W pierwszej kolejności opracowane zostanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla przebiegu nowego fragmentu drogi wojewódzkiej. Na podstawie uzyskanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji będzie można zlecać dalsze prace projektowo-wykonawcze. W kosztach przygotowania dokumentacji (szacowane na kwotę 300 tys. zł) solidarnie będą partycypowały samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno Krajeńskie. Wszystkie strony będą wspólnie działały na rzecz pozyskania funduszy krajowych i zewnętrznych. Przygotowane dokumentacji zajmie około 2 lat.

Liderem zadania jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Podlegający mu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy ogłosi wkrótce przetarg na przygotowanie dokumentacji.

Na terenie powiatu sępoleńskiego zrealizowano szereg innych istotnych inwestycji drogowych. Najważniejsze z nich to:

  • modernizacja drogi 241 na odcinku Trzciany-Sikorz – 2,3 km, koszt 2,5 mln zł
  • modernizacja drogi 241 na odcinku Więcbork-Zboże – 1,5 km, koszt 1,6 mln zł.

Zaawansowane prace prowadzone są nad dokumentacją niezbędną do budowy obwodnicy Więcborka. Równocześnie przygotowywane są modernizacje kolejnych odcinków drogi wojewódzkiej nr 241 na terenie powiatu sępoleńskiego.

 

8 obwodnic gotowych

Przy wsparciu samorządu województwa kujawsko-pomorskiego w regionie wybudowano 8 obwodnic. Inwestycje zostały zrealizowane w:

  • Brodnicy – długość: 2,5 km, koszt: 50 mln zł,
  • Chełmnie – 3,7 km, 14 mln zł,
  • Janikowie (powiat inowrocławski) – 2,6 km, 21 mln zł,
  • Mroczy (w powiecie nakielskim) – 4,2 km, 19 mln zł,
  • Nakle nad Notecią – 2,3 km, 64 mln,
  • Mogilnie – 5 km, 31 mln zł,
  • Pakości (powiat inowrocławski) – 1,9 km, 7 mln zł,
  • Płazowie (w powiecie tucholskim) – 1,7 km, 7 mln zł.

Koszt wszystkich przedsięwzięć to ponad 200 milionów złotych. Zadania były współfinansowane przez samorządy lokalne. Samorząd województwa zapewnił też środki, które pozwoliły przebudować istniejącą sieć drogową, co umożliwiło m.in. wyprowadzenie tranzytu z centrum Aleksandrowa Kujawskiego.

 

Zaawansowane prace nad kolejnymi zadaniami

 

Obecnie trwają również prace nad obwodnicą Lubrańca (tryb zaprojektuj i wybuduj) o długości 5,3 km, które pochłoną około 48 mln zł. W kolejnych latach zależy nam na powstaniu kilkunastu obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. W ostatnich miesiącach podobne porozumienia podpisaliśmy w sprawie obwodnic Radzynia Chełmińskiego, Łysomic, Chełmży, Lisewa, Brodnicy. Z listą wszystkich przygotowywanych przedsięwzięć można zapoznać się TUTAJ.

 

Drogi wojewódzkie – duży plac budowy

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 800 mln złotych, które zostaną wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji do 2023 roku. Pozyskaliśmy też kolejne 230 mln złotych przeznaczony na modernizację infrastruktury drogowej w następnych trzech latach, co łącznie daje ponad miliard złotych na poprawę jakości wojewódzkich tras. Z listą realizowanych obecnie zadań można zapoznać się na naszej stronie.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

oraz Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

8 grudnia 2021 r.

Ostatnia aktualizacja: 10 grudnia 2021 r.

Podpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPPodpisanie porozumienia w sprawie obwodnicy Sępólna Krajeńskiego, fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKPMapka poglądowa