Obwodnice wyprowadzą tranzyt z kujawsko-pomorskich miast. Kolejne umowy podpisane
W ramach naszego regionalnego programu budowy obwodnic rozbudujemy sieć kujawsko-pomorskich dróg o czternaście kolejnych obejść. W poniedziałek (14 listopada) podpisane zostały umowy z wykonawcami opracowań projektowych pięciu nowych tras: Lisewa (powiat chełmiński), Łysomic i Chełmży (oba w powiecie toruńskim), Sępólna Krajeńskiego oraz Radzynia Chełmińskiego (powiat grudziądzki). W budowie jest już obwodnica Lubrańca (powiat włocławski).
– Budowa obwodnic to uzupełnienie naszych działań związanych z modernizacją kujawsko-pomorskich dróg. W wielu miastach nie ma możliwości przebudowy dróg w sposób zapewniający bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego decydujemy się na obwodnice. Zlecenie ważnych inwestycji nie byłoby możliwe bez współpracy z samorządami lokalnymi. To bardzo ważne, że już na wstępnym etapie wspólnie przygotowujemy i finansujemy te zadania. Dokumentacje ułatwią również pozyskiwanie kolejnych środków zewnętrznych. Udało się nam już zapewnić finansowanie budowy nowych obejść Brodnicy, Rypina i Tucholi. Przy kolejnych obwodnicach wykorzystamy też nasze środki unijne z nowej perspektywy na lata 2021-27 – mówił marszałek Piotr Całbecki.
Pięć nowych dokumentacji
W Urzędzie Marszałkowskim podpisane zostały umowy na przygotowanie dokumentacji dla pięciu obwodnic:
- Lisewa (powiat chełmiński) – gotowa jest wcześniej opracowana dokumentacja projektowa, która zostanie zaktualizowana (koszt: 578 tys. zł, czas realizacji: 16 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lipsus z Chełma w województwie lubelskim. Obwodnica uzupełni trwającą gruntowną modernizację drogi wojewódzkiej nr 548 łączącej Stolno z Wąbrzeźnem. Trasa ominie Lisewo od północy i będzie miała długość około 2,7 km. Przy zadaniu współpracują samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, gminy Lisewa i powiatu chełmińskiego.
- Sępólna Krajeńskiego – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, z uzyskaniem decyzji środowiskowej i opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (koszt: 1,49 mln zł, termin realizacji: 32 miesiące, wykonawca: Pracowania Projektowa Archidrog z Poznania, planowana długość: ponad 1 kilometr). W związku z pracami ogłoszonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nad planowaną obwodnicą Sępólna Krajeńskiego porozumieliśmy się z samorządami powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno Krajeńskie w sprawie opracowania dokumentacji niezbędnej do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 (od strony Więcborka) z planowanym obejściem miasta w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo na wyprowadzenie całego tranzytu z Sępólna Krajeńskiego. Bez tego łącznika część samochodów ciężarowych poruszających się drogą nr 241 nadal musiałyby korzystać z ulic prowadzących przez centrum miasta.
- Łysomic (powiat toruński) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 736 tysięcy, termin realizacji: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria z Warszawy). Wspólnie z powiatem toruńskim i gminą Łysomice chcemy zbudować nowy układ komunikacyjny na północ od Torunia. Zgodnie ze wstępnymi założeniami nowa trasa ma między innymi poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch na korkującym się skrzyżowaniu drogi krajowej i wojewódzkiej w Łysomicach. Przygotowanie dokumentacji zostanie sfinansowane solidarnie przez trzy samorządy.
- Chełmży (powiat toruński) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 841 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Polska Inżynieria Sp. z o.o. z Warszawy). Dzięki inwestycji samochody ciężarowe poruszające się drogą wojewódzką nr 551 ominą wąskie ulice centrum miasta. Przy inwestycji współpracują cztery samorządy (województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu toruńskiego, miasta Chełmży i gminy Chełmży), które równo podzielą między siebie koszty przygotowania niezbędnej dokumentacji.
- Radzynia Chełmińskiego (w powiecie grudziądzkim) – opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej (koszt: 595 tysięcy, termin: 20 miesięcy, wykonawca: Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej Lispus z Chełma). Z samorządami gminy i miasta Radzynia Chełmińskiego oraz powiatu grudziądzkiego przygotowujemy się do budowy obwodnicy o długości około 3 kilometrów, która pozwoli pojazdom poruszającym się drogami wojewódzkimi nr 534 i 543 omijać rynek oraz ruiny dawnego zamku krzyżackiego.
Podpisy pod umowami złożyli dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Przemysław Dąbrowski i przedstawiciele firm projektowych: Dariusz Godlewski (Polska Inżynieria), Marcin Dobek (Lispus) i Witold Orczyński (Archidrog). W spotkaniu uczestniczyli marszałek Piotr Całbecki, przewodnicząca sejmiku Elżbieta Piniewska, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, radni województwa Katarzyna Lubańska, Tadeusz Pogoda, Leszek Pluciński, Jacek Gajewski i Robert Malinowski, posłanka Iwona Kozłowska oraz lokalni samorządowcy.
Obwodnica Lubrańca w budowie
W powiecie włocławskim we wrześniu rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie pięciokilometrowej obwodnicy Lubrańca. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja i uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Przedsięwzięcie współfinansowane jest ze środków unijnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i pochłonie około 64 mln zł.
Trzy duże obejścia miast
Budowa obwodnic Tucholi, Brodnicy i Rypina według wstępnych szacunków pochłonie około 300 mln złotych. Na realizację tych zadań Urząd Marszałkowski pozyskał blisko 170 mln złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).
- Tuchola – trasa o długości 10 kilometrów będzie omijać miasto od strony południowo-zachodniej i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebieg trasy uzgodniono podczas konsultacji społecznych. Szacowany koszt budowy tej trasy to 126 mln zł (pozyskaliśmy 75 mln zł dofinansowania z RFRD). Generalny dyrektor ochrony środowiska po 3 latach zakończył rozpatrywanie odwołania jednego z mieszkańców, co umożliwi zakończenie prac nad koncepcją obwodnicy. Kolejnym etapem będzie przygotowanie dokumentacji projektowej.
- Rypin – w ubiegłym roku podpisaliśmy umowę na wykonanie i uzyskanie niezbędnej decyzji środowiskowej na budowę kolejnego etapu obwodnicy Rypina. Wcześniej zawarliśmy porozumienie o współpracy z powiatem rypińskim, miastem Rypin i gminą Rypin. Trasa ma omijać miasto od wschodu i wyprowadzić ruch z mocno obciążonej trasy nr 560 (Sierpc-Rypin-Brodnica). Wykonawca kompletuje materiał do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla drogi, która będzie liczyć około 9 kilometrów. Konsultujemy z mieszkańcami optymalny przebieg trasy. Koszt budowy szacowany jest obecnie na około 100 mln zł (z RFRD udało się uzyskać dofinansowanie w wysokości 60 mln zł). W poprzednich latach wspieraliśmy samorząd lokalny w modernizacji ulic, które docelowo umożliwią też wyprowadzenie tranzytu z centrum Rypina w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534.
- Brodnica – czterostronne porozumienie z powiatem brodnickim, miastem Brodnica i gminą Brodnica dotyczące aktualizacji dokumentacji niezbędnej do budowy kolejnego odcinka obwodnicy Brodnicy od strony południowo-wschodniej samorząd województwa podpisał w listopadzie ubiegłego roku. Nowa trasa o długości ponad 3,6 km, która umożliwi wyprowadzenie tranzytu również na kierunku drogi wojewódzkiej nr 544 (w stronę Lidzbarka), ma przebiegać wzdłuż torów kolejowych (od Ronda Warszawskiego do ulicy Lidzbarskiej). W sierpniu podpisana została umowa na aktualizację dokumentacji opracowanej przez samorząd miasta. Szacowany koszt prac budowlanych to około 64 mln zł – dofinansowanie z RFRD 32 mln zł.
Inne obwodnice w projektowaniu
Koncepcja powstaje dla sześciokilometrowej obwodnicy Więcborka (powiat sępoleński). Nowa droga ominie od zachodu, zarówno miasto, jak i sąsiednią miejscowość Witunia. Odbyły się konsultacje społeczne.
Powstaje również koncepcja obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Projektant analizuje różne warianty obejścia historycznego miasta, w którym krzyżuje się kilka wojewódzkich tras (534 , 554 i 569). Odbyły się już spotkania z przedstawicielami lokalnych samorządów oraz konsultacje społeczne. Obejście może liczyć nawet 7,5 kilometra i będzie wiązać się z budową nowego mostu przez Drwęcę.
Współpracujemy również z samorządem Mogilna, który uzyskał decyzję środowiskową i opracował dokumentację niezbędną do budowy drugiego etapu obwodnicy. Obecnie wykonawca dokumentacji jest na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Trasa o długości około 1,5 km od strony południowo-wschodniej będzie przedłużeniem istniejącego już obejścia.
Wraz z planowaną dalszą przebudową trasy wojewódzkiej nr 255 Pakość-Strzelno powstać ma obwodnica Trląga (powiat inowrocławski). Trwa postępowanie zmierzające do wyboru wykonawcy odpowiedzialnego za aktualizację dokumentacji.
W oparciu o wcześniej podpisane porozumienie o współpracy z gminą Białe Błota, powiatem bydgoskim i miastem Bydgoszcz analizowane będą różne warianty upłynnienia ruchu lub rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z węzłem na trasie ekspresowej S5.
Inwestycje zakończone – obwodnice wyprowadziły tiry z centrum
W okresie programowania środków unijnych z RPO na lata 2007-2013 powstało siedem obwodnic o łącznej długości około 21 kilometrów. Wartość tych inwestycji to ponad 200 mln złotych. W 2019 roku w ramach kolejnej unijnej perspektywy wraz ze zmodernizowaną drogą nr 240 powstała też obwodnica Płazowa w powiecie tucholskim.
Powstały obwodnice:
- Brodnicy (I etap)
- Chełmna
- Janikowa (powiat inowrocławski)
- Mogilna (I etap)
- Mroczy (powiat nakielski)
- Nakła nad Notecią
- Pakości (powiat inowrocławski)
- Płazowa (powiat tucholski).
Ważne liczby:
- 290 mln złotych to szacowny koszt budowy obwodnic Tucholi, Rypina i Brodnicy
- 220 mln złotych – to koszt zbudowanych już 8 obwodnic
- 70 kilometrów – to łączna długość budowanych i projektowanych obecnie obwodnic.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
14 listopada 2022 r.
Ostatnia aktualizacja: 15 listopada 2022 r.