Przejdź do treści
Wersja graficzna
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Instrukcja
TAB - Kolejny element
SHIFT + TAB - Poprzedni element
CTRL + F - Wyszukiwarka
ALT + (← / →) – poprzednia / następna (odwiedzona) strona
ESC - Anulowanie podpowiedzi
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

 

Koronawirus  

Bydgoski Festiwal Muzyczny. Pamięć i przyszłość

Koncert inauguracyjny ubiegłorocznego Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP
Koncert inauguracyjny ubiegłorocznego Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP

W Filharmonii Pomorskiej trwa wielkie święto muzyki - 59. Bydgoski Festiwal Muzyczny. Podczas koncertu inauguracyjnego, z udziałem wicemarszałka Zbigniewa Ostrowskiego, pod batutą maestro Jacka Kaspszyka po raz pierwszy w Bydgoszczy zabrzmiała symfonia „Kaddish” Mieczysława Wajnberga poświęcona ofiarom warszawskiego getta. 

 

- Bydgoski Festiwal Muzyczny to jedna z najstarszych tego rodzaju międzynarodowych imprez w Polsce, także jedna z kulturowych marek regionu. Serdecznie zapraszam na wszystkie festiwalowe koncerty, jak zwykle na najwyższym poziomie artystycznym – mówi marszałek Piotr Całbecki.

  

W programie Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego znalazło się dziewięć koncertów. Ubiegła niedziela (19 września) upłynęła pod znakiem utworów Jana Sebastiana Bacha. Z recitalem organowym „All you need is Bach” wystąpił amerykański wirtuoz Cameron Carpenter. Tradycję z nowoczesnością połączyli podczas wtorkowego (21 września) występu muzycy Polish Soloists. W repertuarze, poza kompozycjami Maxa Richtera, Samuela Barbera i Arvo Pärta, w hołdzie Krzysztofowi Komedzie zabrzmiała Suita na wiolonczelę, fortepian i smyczki. Dzieła Fryderyka Chopina w symfonicznych aranżacjach opracowanych przez wybitnych kompozytorów, w tym m.in. Krzysztofa Herdzina i Adama Sztabę, rozpoczęły kolejny festiwalowy weekend. Utwory, do których teksty stworzyły Mela Koteluk, Kayah, Gaba Kulka, Natalia Grosiak i Bovska wykonała Natalia Kukulska. W sobotę (25 września) festiwal przeniósł się do Rywałdu, gdzie dokładnie 68 lat temu (w nocy z 25 na 26 września) aresztowano i uwięziono księdza prymasa Stefana Wyszyńskiego. W murach Sanktuarium Matki Bożej Rywałdzkiej w wykonaniu zespołu Bornus Consort usłyszeliśmy śpiewy z rękopisów franciszkańskich. Weekend zakończył koncert cenionych polskich wokalistek. Piosenki z repertuaru m.in. Maryli Rodowicz, Ireny Santor i Ewy Demarczyk wykonały Kayah, Anna Grzelak, Agnieszka Twardowska i Anna Karwan. Za pulpitem dyrygenckim stanął bydgoski artysta Adam Lemańczyk.

 

Prawosławne śpiewy z klasztorów na Świętej Górze Athos w wykonaniu Bizantyjskiego Chóru Patriarchatu Rumuńskiego Evloghia zabrzmiały w piątek (1 października), a w niedzielę (3 października) mury filharmonii wypełniły dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Antonina Dvoraka. Podczas finałowego koncertu w piątek (8 października) Orkiestrę Symfoniczną FP poprowadzi Mykoła Diadiura. Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie i soliści (Anna Maria Staśkiewicz i Bartosz Koziak) wykonają Concerto grosso nr 2 Alfreda Schnittke i Symfonię psalmów Igora Strawińskiego.

 

Więcej informacji na stronie Filharmonii Pomorskiej.

 

Pierwsza edycja Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego odbyła się w 1963 roku z inicjatywy wieloletniego dyrektora filharmonii Andrzeja Szwalbego. Filharmonia Pomorska jest instytucją kultury samorządu województwa kujawsko-pomorskiego; festiwal obywa się przy wsparciu finansowym samorządu.

 

Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

17 września 2021 r. 

Ostatnia aktualizacja: 4 października 2021 r.

 

Czytaj więcej

© Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Toruń 2014. Wszystkie prawa zastrzeżone