Podsumowanie funduszu filmowego z udziałem marszałek Sejmu
Kujawsko-pomorskie wspólnoty samorządowe, firmy i organizacje pozarządowe promują się w filmach fabularnych, interesujących dokumentach, kultowych serialach i programach telewizyjnych – to efekt uruchomionego po raz pierwszy w historii regionalnego marszałkowskiego funduszu filmowego, wykorzystującego lokowanie jako narzędzie kreatywnej promocji marek. Gościem czwartkowego (27 sierpnia) spotkania podsumowującego wykorzystanie tego innowacyjnego narzędzia była marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska.
Łączna wartość wyasygnowanego dofinansowania to 3 miliony złotych. Wszystkie wsparte w ten sposób produkcje już powstały.
Najbardziej oczekiwaną z nich jest z całą pewnością realizowany w plenerach Ciechocinka, Nieszawy i Torunia najnowszy film Janusza Majewskiego „Ekscentrycy”. W obsadzie Maciej Stuhr, Wojciech Pszoniak, Wiktor Zborowski, Adam Ferency i Anna Dymna. „Ekscentrycy” są filmem o miłości, Polsce lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku i swingującym jazzie niosącym powiew wolności, pieniędzy i Zachodu. Autorem zdjęć jest Adam Bajerski, za oprawę muzyczną odpowiada znany wszystkim fanom jazzu Wojciech Karolak. Kujawsko-pomorskie plenery kręcono w drugiej połowie kwietnia, ekipa filmowców zawojowała przede wszystkim Ciechocinek, w którym kręcono ujęcia eksploatujące najpiękniejsze miejsca naszego najbardziej znanego naszego uzdrowiska. Premiera jeszcze tej jesieni.
– Cieszę się, że zainteresowanie było duże, a cały program należy uznać za udany. Film i telewizja są jedną z najbardziej nośnych form promocji. Odbiorcy w całym kraju, a także za granicą dowiedzą się lub już się dowiedzieli o naszym regionie, jego najpiękniejszych miejscach, potencjale naszych firm – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Wsparcie przekazaliśmy na 36 projektów, z których dziesięć to przedsięwzięcia promocyjne lokalnych samorządów, w ramach 23 promują się przedsiębiorstwa, jedno przygotowała pod własne potrzeby działająca we Włocławku organizacja pozarządowa, dwa dotyczą promocji regionu i są inicjatywą samorządu województwa („Ekscentrycy” i popularny serial turystyczno-krajoznawczy „Nie ma jak Polska”). Z dofinasowaniem funduszu powstało osiem filmów, w tym dwa pełnometrażowe obrazy fabularne (oprócz „Ekscentryków” także „11 minut” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego) i interesujące dokumenty (m. in. „Ziggy Dust” Ryszarda Kruka); zrealizowano dwa sezony popularnego serialu „Lekarze” (rzecz dzieje się w Toruniu, w obsadzie sporo gwiazd) i dwa odcinki w kultowego „M jak miłość”; mamy też na koncie 11 programów telewizyjnych (w tym odcinki „Nie ma jak Polska” z Kujawsko-Pomorskiem w roli głównej).
Wśród beneficjentów funduszu są m. in. samorządy Bydgoszczy i Torunia, Uzdrowisko Ciechocinek (film promocyjny dla kilku kanałów publicznej TVP), firma Dudek Paragliders (promocja m. in. w Discovery Channel), powiat żniński (lokowanie w serialu „M jak miłość” i bloku śniadaniowym TVP2), gmina Aleksandrów Kujawski, producent akcesoriów meblowych Rejs z Rypina (lokujący produkty w cyklicznych produkcjach TVP „Dekoratornia” i „Dekorady”) oraz Fundacja Samotna Mama z Włocławka, promująca się w telewizyjnym cyklu muzyczno-podróżniczo-edukacyjnym „Pianobus Tomka Stroynowskiego”.
Wsparcie wyniosło 70-95 procent kosztów promocji za pomocą lokowania marki. Emisja wszystkich filmów i programów powinna się odbyć najpóźniej w czerwcu 2016.
Spotkanie podsumowujące działalność funduszu, w którym na zaproszenie marszałka Całbeckiego wzięli udział przedstawiciele regionalnego środowiska filmowego, odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim. Gościem specjalnym była marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, wcześniej profesjonalnie związana z produkcją filmową.
Zasady funkcjonowania naszego regionalnego funduszu filmowego przedstawili podczas spotkania dyrektor marszałkowskiego Departamentu Rozwoju Gospodarczego i Certyfikacji Michał Korolko, pomysłodawca tak funkcjonującego narzędzia wsparcia, oraz prezes fundacji Tumult Marek Żydowicz. – Byłem sceptyczny, obawiałem się drenażu tych pieniędzy poza województwo i tego, że młodzi twórcy nie będą mieli do nich dostępu. Jednak znaczna część tych pieniędzy w regionie została. Każde zadanie pionierskie jest zadaniem trudnym, a w tym przypadku trzeba było pogodzić racje i interesy wielu stron. Wydaje się, że ten eksperyment wypalił. W naszym regionie istnieje potencjał produkcji filmowej – stwierdził w swoim wystąpieniu prezes Żydowicz.
Marszałek Kidawa-Błońska, która po nim zabrała głos, komplementowała samorządowe władze regionu i sam fundusz. – Podoba mi się, że w kreatywny sposób wspiera promocyjnie region. Produkt lokowany w filmie jest lokowany na zawsze, a jeśli obraz jest dziełem wybitnym, promocja jest w nieskończoność. Podmioty związane z kulturą dają miejsca pracy, są poważnym przemysłem. To dobrze, że rozmawiamy o kulturze także w taki sposób – że kultura to przemysł, biznes który daje zysk. Województwo kujawsko-pomorskie może być wzorem dla innych. Bardzo mi się wasz pomysł podoba, trzymam kciuki by funkcjonował dalej – powiedziała.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
27 lipca 2015 r.
Ostatnia aktualizacja: 28 sierpnia 2015 r.