Turystyka

Porozumienie województw w sprawie rozwoju turystyki rowerowej

Konwent Marszałków Województw przyjął stanowisko w sprawie systemu numeracji i zasad oznakowania krajowych i regionalnych tras rowerowych.

 

Dokument określa standardy techniczne i użytkowe tras, jednolity dla całego kraju system numeracji i zasad oznakowania oraz uzgadnia przebieg tras krajowych i zagranicznych. Kształtuje również przebieg korytarzy krajowych i międzynarodowych tras rowerowych. Trasy powinny łączyć duże miasta i węzły kolejowe oraz przebiegać po dobrej jakości drogach rowerowych lub drogami publicznymi o małym natężeniu ruchu. Będą znakowane znakami  drogowymi  typu R4 (pomarańczowe tło) z numerem lub z logo (w odróżnieniu od szlaków lokalnych znakowanych kolorami). Stanowisko opracowano w ramach Zespołu ds. mobilności rowerowej przy Konwencie Marszałków Województw RP. Powyższe regulacje nie ingerują w system turystycznych szlaków rowerowych administrowanych przez oddziały Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego.

 

W województwie kujawsko-pomorskim zaplanowano przebieg międzyregionalnej Wiślanej Trasy Rowerowej nr 5 oraz dwóch międzynarodowych tras o numerach 2 i 9: EuroVelo 2 – łączącą większość stolic państw europejskich oraz EuroVelo 9 – łączącą Bałtyk i Adriatyk. Numery będą miały także trasy o zbliżonym standardzie technicznym, stanowiące łączniki tras głównych. Do oznakowania takich tras w ramach porozumienia województwo kujawsko-pomorskie otrzymało numery od 300 do 349. Każde województwo będzie musiało utworzyć koncepcję przebiegu tras rowerowych wraz z systemem łączników i zamieścić ją w planie zagospodarowania przestrzennego.

 

W województwie kujawsko-pomorskim od grudnia 2018 r. rozpoczęły się prace nad inwentaryzacją infrastruktury dla rowerzystów obejmujące drogi rowerowe, szlaki turystyczne rowerowe i utwardzone drogi w lasach. Na podstawie informacji dostarczanych przez samorządy powiatowe i gminne, Biuro Planowania Przestrzennego i Regionalnego opracowuje elektroniczną mapę województwa z infrastrukturą dla rowerzystów. Mapa pozwoli na planowanie rozwoju infrastruktury dla rowerzystów i będzie pomocna przy wytyczaniu łączników tras m.in. z  województwem wielkopolskim – wzdłuż Noteci i Kanału Bydgoskiego, z województwem warmińsko-mazurskim – wzdłuż Drwęcy, i z województwem łódzkim. Trasy główne wraz z  łącznikami będą tworzyły szkielet systemu tras rowerowych. Od lipca rozpocznie się audyt szlaku rowerowego wzdłuż Wisły, wytyczonego 10 lat temu. Celem audytu jest sprawdzenie zgodności szlaku z wytycznymi stanowiska Konwentu Marszałków. Audyt finansowany jest z projektu ECO-CICLE w ramach programu Interreg  Europe.

 

Wszystkie działania są konsultowane z samorządami terytorialnymi i z innymi podmiotami publicznymi (Lasami Państwowymi, parkami krajobrazowymi) oraz z organizacjami pozarządowymi. Do tej pory spotkania odbyły się w listopadzie zeszłego roku, w lutym i w maju tego roku.