Kujawsko-pomorskie zabytki – dbamy i chronimy. Prelekcje we wrześniu 2024
W ramach Projektu „Wsparcie opieki nad zabytkami Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2024 roku” w miesiącu wrześniu 2024 roku prelekcje odbędą się:
- 7 września o godz. 13:00 w kościele pod wezwaniem św. Mikołaja Biskupa w Grudziądzu, nazwa zadania: „Prace konserwatorskie i restauratorskie przy elewacji południowej bazyliki kolegiackiej p.w. św. Mikołaja Biskupa w Grudziądzu – etap II”,
- 8 września po Mszy Świętej o godzinie 10 w kościele pod wezwaniem śś. Janów w Chełmnie, nazwa zadania: „Chełmno, kościół przyklasztorny p.w. śś. Janów: kontynuacja konserwacji i restauracji stalli/boazerii z XVI/XVII wieku, XI etap prac”,
- 8 września o godz. 11:00 w kościele pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli w Sicienku, nazwa zadania: „Remont konserwatorski elewacji kościoła p.w. św. Andrzeja Boboli w Sicienku – etap VIII”,
- 8 września o godz. 11:45 w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Górsku, nazwa zadania: „III etap prac konserwatorsko-restauratorskich przy prospekcie organowym z kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górsku – lico ścianki tylnej i ścianek bocznych”,
- 8 września o godz. 13:00 w kościele pod wezwaniem Narodzenia NMP w Żernikach, nazwa zadania: „Prace konserwatorskie podłogi kościoła p.w. Narodzenia NMP w Żernikach”,
- 11 września o godzinie 19:00 w kościele pod wezwaniem śś. Mikołaja Biskupa, Stanisława Biskupa i Męczennika i Jana Chrzciciela w Ostromecku, nazwa zadania: „Remont konstrukcji dachu wieży z wymianą pokrycia oraz renowacja tynków zewnętrznych na budynku kościoła parafialnego p.w. śś. Mikołaja Biskupa, Stanisława Biskupa i Męczennika i Jana Chrzciciela w Ostromecku”,
- 14 września o godz. 15.00 w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Rogowie, nazwa zadania: „Prace konserwatorskie i restauratorskie elewacji szczytów (od strony dachów) kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Rogowie – etap I”,
- 28 września po Mszy Świętej o godzinie 11 w kościele pod wezwaniem św. Marka Ewangelisty w Polanowicach, nazwa zadania: „Kościół p.w. św. Marka Ewangelisty w Polanowicach – roboty remontowo-budowlane”
- 29 września o godz. 19.00 w kościele pod wezwaniem św. Józefa Rzemieślnika w Bydgoszczy, nazwa zadania: „Bydgoszcz, kościół p.w. św. Józefa Rzemieślnika, 1906 r., prace remontowe przy polichromiach wielobarwnych na deskach sklepienia nawy głównej kościoła”.
W 2024 roku bierze udział w projekcie 137 Partnerów. Projekt skupia się na pokazaniu, iż nie tylko w dużych ośrodkach miejskich występują wartościowe dzieła sztuki. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego znajduje się wiele unikatowych dzieł, nierozpoznawalnych przez społeczność lokalną, dlatego ważnym komponentem projektu jest prezentacja historii obiektów zabytkowych i ich twórców. Na przestrzeni lat postępująca degradacja obiektów zabytkowych spowodowała, iż straciły one swoje walory estetyczne, a przez co stały się mało atrakcyjne dla turystów.
Kościół Farny w Grudziądzu jest budowlą gotycka, murowaną z cegły ceramicznej spojonej zaprawą mineralną. Ma formę trójnawowej, czteroprzęsłowej pseudobazyliki z pięciobocznie zamkniętym, jednoprzęsłowym prezbiterium. Od zachodu wznosi się wtopiona w korpus masywna wieża na rzucie kwadratu. Do wieży przylega smukła, wieloboczna przybudówka, zawierająca klatkę schodową.
Stalle w kościele p.w. śś. Janów w Chełmnie są wyjątkowo cennym renesansowym zabytkiem. Najstarsze elementy pochodzą z lat 1597-1598. Stalle w kościele stanowią pewnego rodzaju dominantę wśród wyposażenia obiektu. Każda ściana kościoła jest ozdobiona stallami, zarówno nawy głównej jak i prezbiterium.
Kościół w Sicienku został zbudowany w 1887 roku jako świątynia ewangelicka, neogotycki, murowany z cegły. Jest kościołem jednonawowym z dużym chórem przy głównym wejściu do kościoła. Dwa ołtarze boczne, z lewej strony – ku czci patrona parafii św. Andrzeja Boboli; z prawej strony obraz Matki Bożej. Wejście do zakrystii i zakrystia z prawej strony prezbiterium. Wejście od strony południowej przerobione jest na kruchtę boczną. Nad głównym wejściem do kościoła góruje 50 metrowa wieża kościoła. W wieży umieszczony jest dzwon pochodzący z 1873 roku. Przy kościele położona jest plebania.
XVII-wieczny prospekt organowy z kościoła w Górsku został zbudowany z dekoracyjnej ściany przedniej oraz trzech ścian szafy organowej. Frontowa jego część składa się z trzech zróżnicowanych wysokościowo wieży piszczałkowych. Strefa cokołowa jest w formie płaskiej ścianki z trzema półokrągłymi cokołami pod każdą z wież piszczałkowych, strefa druga płaska o konstrukcji architektonicznej z wieżami. Między nimi są dwa mniejsze pola w kształcie prostokąta z piszczałkami. Wszystkie kwatery dekorowane ażurowymi, akantowymi przesłonami.
Kościół p.w. Narodzenia NMP w Żernikach pochodzi z XV w. Wybudowany w stylu gotyckim, częściowo przekształcony w okresie baroku, murowany z cegły w układzie gotyckim z użyciem głazów narzutowych w strefie cokołowej.
Kościół w Ostromecku został wzniesiony w XVII w.
Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Rogowie z XV w. to kościół kamienny, szczyty ceglane, jednonawowy, z prosto zamkniętym prezbiterium. Prostokątny oskarpowany w narożach i na osiach ścian bocznych. Do północnej ściany prezbiterium przylega prostokąta zakrystia oraz przybudówka. Do południowego boku korpusu przylega kruchta boczna oskarpowana od strony południowej. Korpus nawowy kościoła niższe od niego prezbiterium oraz kruchta boczna kryte osobnymi dachami dwuspadowymi. Zakrystia przykryta dachem pulpitowym. Większość zabytków wyposażenia wnętrza pochodzi z okresu reformacji.
Należy podkreślić, że w kościele zachowały się oryginalne więźby dachowe, tak nad korpusem, jak i nad prezbiterium, które mogą ulec destrukcji w wyniku nieszczelności w obrębie pokrycia dachowego i murów szczytowych świątyni.
Kościół w Polanowicach wzniesiono w 1838 r. w stylu późno klasycystycznym.
Zabytkowy kościół pw. Św. Józefa Rzemieślnika w Bydgoszczy został wybudowany w 1906 r. Wieloletnia, intensywna eksploatacja kościoła, przyczyniła się do znaczącego pogorszenia stanu technicznego obiektu. Pomimo wielu starań i prób kompleksowej renowacji zabytku, nie udało się przywrócić kościołowi dawnej świetności. Kościół zbudowany został w stylu eklektycznym, łączącym cechy neogotyckie i neoromańskie. Świątynia jest jednonawowa, z zamkniętym prosto prezbiterium skierowanym na południe. W narożu południowo-zachodnim znajduje się czworoboczna zakrystia. Od frontu dominuje masywna wieża z bocznymi aneksami, zwieńczona barokizującą sygnaturką. Korpus, wieża i aneksy nakryte są dachami dwuspadowymi. Trójkątne szczyty aneksów i wieży dekorowane są tynkowanymi płycinami. O neogotyckim stylu budowli świadczą przede wszystkim oskarpowanie bryły, krzyżowo-żebrowe sklepienie prezbiterium, okna z maswerkami oraz wimperga wieńcząca główny portal. Poprzez naprawę dachu wyeliminowane zawilgocenie – jeden z elementów przyczyniających się do niszczenia polichromii stropu. Naprawa dachu umożliwia podjęcie działań konserwatorskich przy stropie.