Aktualności

Bydgoszcz Leśna, fot. Tymon Markowski
Bydgoszcz Leśna, fot. Tymon Markowski

Leśna, Bielawy, Błonie – nowe bydgoskie przystanki kolejowe robią wrażenie

Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy po solidnej modernizacji oraz nowo zbudowana Bydgoszcz Błonie – mieszkańcy miasta nad Brdą mają do dyspozycji trzy nowoczesne przystanki kolejowe, będące w istocie zintegrowanymi platformami komunikacyjnymi, łączącymi w spójnie działający system transport kolejowy i autobusowy, komunikację samochodową i rowerową oraz ruch pieszy. Zakończenie tych inwestycji to ostatni akord BiT City – grupy koordynowanych przez samorząd województwa kompleksowych, powiązanych i uzupełniających się przedsięwzięć w dziedzinie transportu publicznego.

 

Uruchomiona 26 kwietnia stacja Bydgoszcz Leśna zyskała nowy budynek dla obsługi podróżnych, nowe perony, przejście podziemne, nieopodal zmodernizowanej pętli autobusowej powstały parkingi i stanowiska postojowe dla rowerów. Zbudowany w miejscu istniejącej wcześniej kładki pieszej nad torami przystanek Bydgoszcz Błonie ma dwa dwustumetrowe perony połączone zmodernizowaną kładką i windami, w rejonie ulicy Madalińskiego powstała pętla autobusowa z parkingiem i stojakami na rowery. Modernizację stacji Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy – w pierwszym zostały rozebrane stare i zbudowane nowe perony (o parametrach uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych), przebudowano też sieć trakcyjną, system sterowania ruchem oraz sygnalizację i instalację elektroenergetyczną. Na dokończenie przedsięwzięcia – m. in. budowę kładki nad torami – trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

 

Łączna wartość trzech projektów to 37 milionów złotych.

 

BiT City to grupa koordynowanych przez samorząd województwa kompleksowych, powiązanych i uzupełniających się inwestycji, dzięki którym Bydgoszcz i Toruń stają się sobie komunikacyjnie bliższe. Inwestycjami z tej grupy były między innymi budowa linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu, rewitalizacja głównego dworca kolejowego w Toruniu, stworzenie zintegrowanych platform przesiadkowych w obu miastach oraz zakupy nowoczesnych pojazdów szynowych (tramwajów i pociągów), a także modernizacja linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz-Toruń, bez której kolejowa część BiT City nie mogłaby na serio zaistnieć. Wartość wszystkich projektów przekracza miliard złotych.

 

– BiT City zmieniło nasze myślenie o komunikacji publicznej. Przestaliśmy ją postrzegać w kategorii obciążeń i problemów, dostrzegliśmy związane z nią możliwości i wygody. Komunikacja zbiorowa to także ekologiczna konieczność i właściwa odpowiedź na urbanizacyjne wyzwania współczesności. Kluczem jest funkcjonalne powiązanie wielu środków transportu, w naszym przypadku przede wszystkim kolei i transportu miejskiego – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

 

Podsumowując BiT City nie sposób pominąć budowy nowego dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Przedsięwzięcie co prawda do BiT City nie należało, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten pakiet projektów, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej obu stolic regionu.

 

W planach jest już BiT City 2 w perspektywie do roku 2020. Chodzi o połączenia komunikacyjne Bydgoszczy i Torunia z Włocławkiem, Grudziądzem i Inowrocławiem. Główny nacisk położymy na usprawnienie powiązań komunikacji miejskiej z pasażerskimi przewozami podmiejskimi i regionalnymi.

 

Czytaj też:

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

25 kwietnia 2016 r.  

Ostatnia aktualizacja: 27 kwietnia 2016 r.

Bydgoszcz Leśna, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Leśna, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Leśna, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Leśna, fot. Tymon Markowski

Bydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Bielawy, fot. Tymon Markowski

Bydgoszcz Błonie, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Błonie, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Błonie, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Błonie, fot. Tymon MarkowskiBydgoszcz Błonie, fot. Tymon Markowski