Gra – narzędzie nowoczesnej edukacji
Społecznościowa gra online jako narzędzie edukacyjne i promocyjne? Kujawsko-Pomorskie zaprasza do odwiedzin w wirtualnej przestrzeni „Minecrafta”, gry niezwykle popularnej na całym świecie, będącej jednocześnie potężną platformą kreatywną. Mapę i elementy topografii regionu odtworzyli w sieci studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, przedsięwzięciu firmowanemu przez Urząd Marszałkowski w Toruniu patronuje Kuratorium Oświaty.
– Łączymy dobrą, rozwijającą zabawę edukacyjną z promocją województwa i budowaniem regionalnego patriotyzmu. Sama gra ma wiele zalet, które przed nami dostrzegł między innymi rząd Danii, umieszczając w niej odwzorowanie swego kraju. W Szwecji używa się „Minecrafta” w szkole. Oczywiście, dostrzegamy problem uzależniania od internetu, ale w tym przypadku mamy do czynienia z naprawdę rozwijającym narzędziem kształtowania kreatywności, wyobraźni, umiejętności współpracy i organizacji – podkreśla marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.
– Dzieciom „Minecraft” oferuje wielostronny rozwój. Gracze stają się budowniczymi, artystami i konstruktorami. Obecnie modele zarządzania ludzką pracą i edukacją podlegają procesom gamifikacji – świadomie nadaje się im strukturę i dynamikę gier dla zwiększenia motywacji i efektywności – wyjaśnia doktor Michał Mochacki z UKW.
„Minecraft” to gra komputerowa w której buduje się wirtualny świat z sześciennych klocków, co daje praktycznie nieograniczone możliwości. Polega na wznoszeniu budowli, ale ważny jest też aspekt zabiegania o surowce, organizacji, kreowania mechanizmów, współpracy i rywalizacji. Kujawsko-pomorską jej przestrzeń wyznaczają między innymi bydgoska Wyspa Młyńska, toruński ratusz Starego Miasta, wspaniały ratusz miejski w Chełmnie, Bory Tucholskie, tężnie w Ciechocinku i Inowrocławiu, skansen archeologiczny w Biskupinie i zamek w Golubiu Dobrzyniu.
Wirtualne Kujawsko-Pomorskie stworzyli w „Minecrafcie” studenci kierunku humanistyka drugiej generacji bydgoskiego UKW pod opieką wykładowców. To oni zaadaptowali na potrzeby gry mapę i stworzyli odwzorowania istniejących realnie obiektów, zaplanowali też dla graczy dodatkowe informacje na temat Kujaw i Pomorza, quizy, rekonstrukcje historycznych bitew i inne atrakcje.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
10 września 2015 r.