Aktualności

Tuchola z drona, fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP

Budujemy i projektujemy kolejne obwodnice

Kontynuujemy nasz regionalny program budowy obwodnic. Zaawansowane roboty budowlane trwają w Mogilnie. Ogłosiliśmy także przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla rozwiązania, które upłynni ruch w Białych Błotach w powiecie bydgoskim. Analizujemy uwagi mieszkańców dotyczące projektu obwodnicy Tucholi.

 

– Nasz program budowy obwodnic to niezbędne uzupełnienie realizowanych modernizacji dróg wojewódzkich. W miastach i miejscowościach, w których nie mamy możliwości rozbudowy jezdni w sposób zapewniający odpowiedni poziom bezpieczeństwa, płynności ruchu i nie generujący dodatkowego hałasu, budujemy obwodnice, pozwalające wyprowadzić uciążliwy tranzyt poza obszary z gęstą zabudową mieszkalną – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Mogilno – roboty zbliżają się do półmetka

 

Wykonawca obwodnicy Mogilna zrealizował prawie połowę zakresu rzeczowego prac. Na pierwszych podporach estakady ułożone zostały belki ze zbrojeniem. Wylano beton na 40 proc. płyty (zabetonowano 3 z 7 przęseł). Od strony Świerkówca wykonywane są również mury oporowe nasypu, którym pobiegnie droga dojazdowa do estakady . W Żabnie wykonawca prowadzi także roboty ziemne związane z przygotowaniami do budowy nowego ronda, które połączy obwodnicę z drogą wojewódzką. Zakończenie prac planowane jest w przyszłym roku.

W ramach inwestycji zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt oraz infrastruktury dla pieszych w rejonie nowego ronda. Wokół drogi zasadzimy ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami.  1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna.

 

Za prace budowlane odpowiada firma Strabag. Inwestycja o wartości 61,7 mln zł współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.

 

Białe Błota – przetarg na koncepcję

 

Ogłosiliśmy też przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla połączenia Bydgoszczy z węzłem drogowym na trasie szybkiego ruchu S5 i S10 w miejscowości Białe Błota. Określi ono zakres rzeczowy i finansowy, warianty rozwiązań oraz umożliwi uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Liderem zadania, które wcześniej pilotowała gmina Białe Błota, został Zarząd Dróg Wojewódzkich. W przedsięwzięciu uczestniczą również samorządy powiatu bydgoskiego i miasta Bydgoszczy. Projektant będzie miał za zadanie rozstrzygnąć między innymi zasadność budowy obwodnicy oraz rozbudowy istniejącego ciągu drogi wojewódzkiej, która przecina miejscowość. W ramach zadania przeprowadzone będą konsultacje społeczne, które pozwolą znaleźć jak najlepszy wariant. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy prace nad studium oraz uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zajmą  około 2,5 roku.

 

Tuchola – rozwiązania uzgodnione

 

Trwają też wznowione w styczniu tego roku prace nad projektem obwodnicy Tucholi. Wspólnie z Polską Spółką Gazownictwa (PSG) opracowaliśmy model, który pozwoli m.in uniknąć kolizji z planowaną infrastrukturą PSG przy jednoczesnym wykorzystaniu i spełnieniu wymagań uzyskanej już decyzji środowiskowej.

W lipcu zorganizowaliśmy spotkanie informacyjne dla mieszkańców z udziałem projektantów. Zaprezentowaliśmy na nim przebieg trasy, zaawansowanie zadania i rozwiązania dotyczące m.in. skrzyżowań i ekranów akustycznych. Projektant analizuje obecnie zebrane podczas spotkania uwagi. Zakładamy, że z początkiem przyszłego roku wykonawca wystąpi o uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zobacz Obwodnica Tucholi: prace nad projektem i konsultacje z mieszkańcami

 

Obwodnica Tucholi będzie miała około 10 kilometrów długości i ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta, osiedla Rudzki Most oraz wsi Bladowo. Przebiegać będzie od strony południowo-zachodniej miasta. Szacowany koszt budowy to 126 mln zł, z czego 75 mln zł ma stanowić dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

 

Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic

 

Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro. Ze środków centralnych na obwodnice zdobyliśmy prawie 170 mln zł. Podpisaliśmy też szereg porozumień o współfinansowaniu zadań przez samorządy lokalne. Pracujemy nad dokumentacjami niezbędnymi do budowy kolejnych nowoczesnych tras. Prace są na różnym etapie zaawansowania:

 

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

27 sierpnia 2025 r.