Droga wojewódzka Świecie-Tuchola w budowie
Trwa kompleksowa przebudowa drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej Świecie z Tucholą. Częścią inwestycji jest budowa obwodnicy Płazowa w powiecie tucholskim, którą pierwsze samochody będą mogły przejechać już 27 sierpnia. Szereg prac na 240-tce wykonywanych jest na terenie Tucholi. Wzdłuż całej trasy powstaje bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy. Podstawowe prace budowlane zakończą się w grudniu.
Obwodnica Płazowa to zbudowana od podstaw nowa część drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej Tucholę ze Świeciem. Wiele zabudowań przylegało tu bezpośrednio do starej jezdni. By uniknąć znaczącej ingerencji w istniejącą zabudowę, już na etapie projektowania zdecydowano o poprowadzeniu drogi po nowym śladzie. Wytyczono go na południe od miejscowości, przede wszystkim w polach i na nieużytkach. Obwodnica mierzy 2 kilometry. Zbudowane zostaną przy niej oświetlony parking oraz punkt do ważenia pojazdów ciężarowych. Takie miejsca wykorzystywane są przez inspektorów transportu drogowego, którzy starają się wyeliminować z przebudowanych tras przeciążone tiry. Warto dodać, że w ubiegłym roku samorząd województwa przekazał tej służbie dwa komplety przenośnych wag.
Skrzyżowania ze starą drogą biegnącą przez Płazowo będą funkcjonalnie rozwiązane i czytelnie oznaczone. Pojazdy skręcające w lewo będą miały wydzielony pas, dzięki czemu nie będą spowalniać ruchu. Po południowej stronie obwodnicy przebiega ciąg pieszo-rowerowy. Po północnej wykonano rowy odwodnieniowe.
Otwarcie dla ruchu nowej obwodnicy pozwoli zlecić kolejne prace przy starym przebiegu drogi. Tam również zaplanowaliśmy odnowienie nawierzchni oraz budowę chodników i zatok autobusowych. Autobusy podmiejskie i szkolne nadal mają przejeżdżać przez tę miejscowość. Dobudowane zostaną też chodniki łączące wieś z nowym ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż obwodnicy.
Równocześnie wykonywane są prace na innych odcinkach 240-tki. Bardzo duży zakres robót realizowany jest m.in. w Tucholi na ulicy Cegielnianej. Ruch na niej został ograniczony, a pojazdy do 3,5 tony tymczasowo są kierowane przez centrum miasta. Natomiast ciężarówki wyprowadzone zostały na drogę wojewódzką nr 241 i krajowe trasy nr 25 i 22 ( objazd przez Sępólno Krajeńskie i Człuchów). Pozwala to szybciej prowadzić prace. Rozpoczęła się także przebudowa mostu w Rudzkim Młynie. Modernizowany jest także odcinek z Terespola Pomorskiego do węzła na S5. W związku z prowadzonymi robotami na kilku odcinkach ruch odbywa się wahadłowo.
Po zakończeniu inwestycji jezdnia na całym odcinku będzie wzmocniona, jej szerokość wyniesie 7 metrów. Rowerzyści i piesi będą mieli do dyspozycji ścieżkę. Separacja pojazdów i innych uczestników ruchu to najlepszy sposób na zdecydowane ograniczenie liczby wypadków. Inwestycja wiąże się poza tym z przebudową kilkunastu przepustów, zatok autobusowych, miejsc postojowych i chodników.
Podstawowe prace na trasie nr 240 potrwają do końca roku. Samorząd województwa wyda na tę jedną z największych inwestycji drogowych w regionie 72 mln zł. Realizujemy ją wykorzystując Regionalny Program Operacyjny, czyli środki unijne pozyskane przez Urząd Marszałkowski.
Inwestycja w liczbach:
- koszt: 72 mln zł
- łączna długość modernizowanych odcinków: 16,5 km
- długość obwodnicy Płazowa: 1,7 km
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
9 sierpnia 2018 r.