Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Informacje prasowe

Kontenery na Wiśle

Śluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.pl

W Warszawie zakończył się 27 kwietnia współorganizowany przez samorząd województwa rejs promocyjno-badawczy, w ramach którego załadowana kontenerami barka pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły z Gdańska, odwiedzając po drodze między innymi Grudziądz, Bydgoszcz, Solec Kujawski, Toruń i Włocławek. Rejs miał pokazać, że Wisła może być ekonomicznym, ekologicznym i bezpiecznym szlakiem transportowym, którym popłyną towary z przeładowanych portów trójmiejskich.

 

- W Kujawsko-Pomorskiem działamy aktywnie na rzecz popularyzacji transportu wodnego i gospodarczego wykorzystania rzek. Wisła może stać się wodną autostradą, która da nawet 100 tysięcy miejsc pracy w naszym województwie. Impulsem dla gospodarki będzie z pewnością utworzenie w regionie platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów. Nasz promocyjny rejs ma pokazać, że transport ładunków Wisłą jest możliwy w pewnym zakresie nawet przy niekorzystnych warunkach nawigacyjnych ­– tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

 

W ubiegłą środę (19 kwietnia) z Portu Gdańsk wyruszył ponad 70-metrowy zestaw rzeczny złożony z pchacza oraz barki załadowanej 20 kontenerami. W ciągu 9 dni pokonała 450-kilometrowy odcinek Wisły przez Tczew (19 kwietnia), Grudziądz (20 kwietnia), Bydgoszcz (21-22 kwietnia), Solec Kujawski (22 kwietnia), Toruń (23 kwietnia), Włocławek (24 kwietnia), Płock (25 kwietnia) i Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin (26 kwietnia) do Warszawy (27 kwietnia). Powrót zajmie cztery dni, czyli tyle, ile realnie potrzeba na przebycie takiego odcinka.

 

Rejs miał promować żeglugę śródlądową jako transport ekologiczny i najbardziej ekonomiczny, pokazać możliwość przemieszczania towarów drogą wodną z portów morskich w Gdańsku i Gdyni do centrum kraju (częściowo już teraz - w warunkach dużej degradacji szlaku żeglugowego) oraz wspierać ideę powstania w regionie platformy multimodalnej.

 

- Całość towarów z Dalekiego Wschodu wędruje kontenerami. Najłatwiej wywozi się je z portów drogą wodną. Nie ma drugiego środka transportu, który byłby tańszy – mów prof. Adam Bolt z Politechniki Gdańskiej - W tego rodzaju transporcie niezbędne są tzw. porty zapleczowe […] z parametrami odpowiadającymi portom morskim, z których ładunki startują […]. Zakładając warunki idealne […], potrzebujemy port przeładunkowy typu multimodalnego na poziomie Bydgoszcz-Solec, następnie ewentualnie Płock […], Warszawa […], a następnym portem jest dopiero Kraków.

 

- Transport wodą towarów to duża szansa dla gospodarki, ale też poprawa jakości naszego życia. Na jedną barkę zabieram 42 kontenery, a mogę prowadzić dwie barki jednocześnie, to daje 84 kontenery, czyli tyle mniej tirów jeździłoby po naszych drogach. Specjaliści wyliczyli, że jedna barka z 72 kontenerami odprawiana codziennie z portu w Gdańsku oznaczałaby 15 tysięcy tirów mniej na drogach w ciągu roku. Dla barki pokonanie odcinka z Gdańska do Warszawy zajęłoby, o tej porze roku cztery dni, latem ten czas jest jeszcze krótszy – mówi kapitan barki Czesław Błocki.

 

Organizatorzy rejsu – wśród nich samorząd województwa oraz Miasto Bydgoszcz – przygotowali szereg wydarzeń na samej barce oraz znajdujących się na trasie miastach. Barkę można było oglądać przy nabrzeżach nadwiślańskich miast w naszym regionie: w Grudziądzu, Bydgoszczy, Solcu Kujawskim, Toruniu i we Włocławku. W piątek (21 kwietnia) w bydgoskim Brdyujściu odbył się pokazowy przeładunek kontenerów. W sobotę (22 kwietnia) mała barka z dwoma kontenerami zacumowała przy Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy, a w Przystani Bydgoszcz odbyła się debata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce.  

 

Na pokładzie barki odbywały się spotkania zespołów roboczych zajmujących się problematyką wodną, między innymi w sprawie międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, zagospodarowania Zbiornika Włocławskiego oraz Grupy Roboczej do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych przy Ministrze Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Podczas rejsu powstawał także film, który będziemy prezentować jesienią podczas Open Days w Brukseli.

 

Wyprawa ma również aspekt badawczy. Studenci Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku zbierali specjalistyczne dane na temat szlaku, które wskażą zagrożenia dla prowadzenia żeglugi śródlądowej na tym odcinku Wisły, będą też przydatne przy opracowywaniu Studium Wykonalności dla Wisły i studium lokalizacyjnego platformy multimodalnej w regionie.

 

Rejs odbył się w ramach międzynarodowego projektu EMMA, którego celem jest zwiększenie świadomości o korzyściach, jakie niesie za sobą transport morski i śródlądowy. Samorząd województwa wspólnie z władzami Bydgoszczy opracują też w ramach projektu studium wykonalności portu multimodalnego na Wiśle, zlokalizowanego pomiędzy Bydgoszczą a Solcem Kujawskim.

 

 

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

21 kwietnia 2017 r.

ostatnia aktualizacja: 28 kwietnia 2017 r.

 

Inauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał ModrzewskiInauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk, fot. Rafał Modrzewski

 

 

Rejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał ModrzewskiRejs z Gdańska do Warszawy potrwa 9 dni, fot. Rafał Modrzewski

 

 

Pierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj KurasPierwszym przystankiem barki w naszym regionie był Grudziądz, fot. Mikołaj Kuras

 

 

Przy Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy zacumowała mała barka z dwoma kontenerami, fot. Tymon MarkowskiPrzy Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy zacumowała mała barka z dwoma kontenerami, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon MarkowskiDebata o przyszłości żeglugi śródlądowej w Polsce w Przystani Bydgoszcz, fot. Tymon Markowski

 

 

Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Przeładunek kontenerów w bydgoskim Brdyujściu, fot. Tymon Markowski Podczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiPodczas rejsu z Bydgoszczy do Solca Kujawskiego, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon MarkowskiBarka w Solcu Kujawskim, fot. Tymon Markowski

 

 

Postój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj KurasPostój barki w Toruniu, fot. Mikołaj Kuras

 

 

Włocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plWłocławek – ostatni przystanek barki w Kujawsko-Pomorskiem, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.pl

 

 

Śluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.plŚluzowanie we Włocławku, fot. Szymon Zdziebło/Tarantoga.pl

 

 

Zakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał ModrzewskiZakończenie rejsu kontenerowego w Warszawie, fot. Rafał Modrzewski

 

 


AdmirorGallery 5.0.0, author/s Vasiljevski & Kekeljevic.
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc