Jak radzić sobie z trudnym klientem w pracy socjalnej
Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez środowiska zawodowo pomagającym rodzinom, Departament Spraw Społecznych, Wdrażania EFS i Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, przygotował cykl warsztatów dla pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pn.: „Praca z trudnym klientem – metody i techniki pracy socjalnej”. Szkolenia odbyły się w Toruniu w dniu 9 października oraz w Bydgoszczy 26 października i miały na celu m.in. wzmacnianie umiejętności pracy z trudnym klientem. W dwóch edycjach szkoleń wzięło udział 50 osób.
W trakcie szkolenia uczestnicy m.in.:
- Wypracowali wskaźniki dla własnego stylu komunikacji w kontakcie z trudnym klientem;
- Zyskali wiedzę nt. przyczyn zachowań trudnych klientów i radzenia sobie z nimi;
- Rozwinęli umiejętności przekazania klientowi informacji zwrotnej, aby zmienił swój negatywny sposób komunikacji i zachowań;
- Nabyli kompetencje asertywnej odmowy klientowi roszczeniowemu;
- Opanowali techniki „4 kroków” w sytuacji zachowań agresywnych klientów.
Podczas szkoleń zastosowano różnorodne metody pracy jak: mini wykłady, dyskusje w małych grupach, ćwiczenia określonych umiejętności w parach, odgrywanie scenek zaczerpniętych z realnej pracy, które pozwoliły w pełni wykorzystać doświadczenia uczestników oraz zwiększyć ich wiedzę i umiejętności. Warsztaty poprowadził Piotr Sajewicz – Absolwent Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, od 1995 r. realizujący projekty szkoleniowe, wg autorskich programów i materiałów.
Opracowanie:
Biuro Wsparcia Rodziny i Przeciwdziałania Przemocy
w Departamencie Spraw Społecznych, Wdrażania EFS i Zdrowia
listopad 2017 r.