Projekty unijne

fot. Parafia w Srebrnikach
fot. Parafia w Srebrnikach

Kujawsko-pomorskie zabytki – dbamy i chronimy. Prelekcji ciąg dalszy.

W ramach Projektu „Wsparcie opieki nad zabytkami Województwa Kujawsko-Pomorskiego w 2024 roku” realizowanego ze środków unijnych w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027, budżetu województwa oraz wkładu własnego Partnerów przygotowywane są prelekcje dot. prac wykonanych w 2024 r.

 

Partnerzy projektu we współpracy z osobami prowadzącymi prace konserwatorskie/restauratorskie lub prowadzącymi nadzór konserwatorski zaprezentują  prace wykonane w roku 2024, sposób ich przeprowadzenia, a także przy tej okazji przedstawią znaczenie historyczne i artystyczne konkretnego zabytku poddanego konserwacji/restauracji wraz z oprowadzaniem po tym obiekcie.

 

W najbliższym czasie prelekcje odbędą się:

  • 28 lipca o godz. 15:00 w kościele p.w. Matki Bożej Śnieżnej w Srebrnikach, nazwa zadania: „Kontynuacja prac konserwatorskich i restauratorskich przy wyposażeniu kościoła p.w. Matki Boskiej Śnieżnej w Srebrnikach”,
  • 4 sierpnia o godz. 12.00 w kościele pod wezwaniem św. Marii Magdaleny w Orzechowie, nazwa zadania: „I etap konserwacji i restauracji ołtarza głównego z kościoła p.w. św. Marii Magdaleny w Orzechowie”,
  • 4 sierpnia o godz. 11.00 w kościele pod wezwaniem p.w. św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Broniewie, nazwa zadania:    „Remont konserwatorski kościoła p.w. św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Broniewie – etap III”.

 

W 2024 roku bierze udział w projekcie 189 Partnerów. Projekt skupia się na pokazaniu, iż nie tylko w dużych ośrodkach miejskich występują wartościowe dzieła sztuki. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego znajduje się wiele unikatowych dzieł, nierozpoznawalnych przez społeczność lokalną, m.in. malowidła plastyków Heleny i Lecha Grześkiewiczów (w Chodczu), obrazy Bartłomieja Strobla (w Koronowie), dzwoniące ograny Mistrza z Kamienia (w Zamartem). Dlatego ważnym komponentem projektu jest prezentacja historii obiektów zabytkowych, ich twórców, ponieważ na przestrzeni lat postępująca degradacja obiektów zabytkowych spowodowała, iż  straciły one swoje walory estetyczne, a przez co stały się mało atrakcyjne dla turystów.

 

W zadaniu p.n.: „Kontynuacja prac konserwatorskich i restauratorskich przy wyposażeniu kościoła p.w. Matki Boskiej Śnieżnej w Srebrnikach” konserwacji poddany został konfesjonał neogotycki, wykonany w 1902 r. Zabytek jest czworoboczny, w formie ostrołukowej arkady zamkniętej wimpergą z emblematami IHS wpisanymi w okrąg. Cały konfesjonał został pokryty wtórnymi warstwami przemalowań olejnych. W trakcie badań zaobserwowano liczne otwory wylotowe po owadach. Warstwy nieszlachetnych powłok znacznie zmatowiały i skorodowały.

 

„I etap konserwacji i restauracji ołtarza głównego z kościoła p.w. św. Marii Magdaleny w Orzechowie” dotyczy ołtarza głównego pw. Matki Bożej z około połowy XVIII wieku, regencyjno-rokokowy. Architektoniczny, dwukondygnacyjny, ze zwieńczeniem oraz bramkami. W centrum nastawy nisza, w której znajdują się 2 obrazy Matki Bożej z Dzieciątkiem. Brzegi niszy złocone z dekoracją kwiatową roślinną. Przy ołtarzu w połowie XX wieku przeprowadzono prace renowatorskie. Obecnie jest mocno zabrudzony, posiada liczne od spojenia i ubytki wtórnych warstw technologicznych. W trakcie renowacji nie wykonano impregnacji drewna, co przyczyniło się bezpośrednio do zaistniałych zniszczeń. Ostatnia renowacja skumulowało procesy degradacji oraz zniekształciła oryginalny przekaz artystyczny, wprowadzając nowe polichromie i przekłamania oryginalnego przekazu.

 

„Remont konserwatorski kościoła p.w. św. Wojciecha Biskupa i Męczennika w Broniewie – etap III” to prace przy budowli w stylu neoklasycystycznym, która pochodzi z 1860 r. Budynek posadowiony jest na kamiennych fundamentach na zaprawie wapiennej. Ściany otynkowane wzniesione z cegły ceramicznej pełnej na zaprawie wapiennej.  Więźba dachowa wymieniona współcześnie z elementami stalowymi. Dach pokryty jest blachą. Świątynia ma strop kasetonowy z 1964 r. Tynki na elewacji są nieestetyczne, widoczne są przebarwienia, wykwity oraz miejscowe zamszenie.

 

Logotypy - Fundusze UE