Aktualności

Fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP
Fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP

Wyłaniamy przewoźników kolejowych na najbliższe 8 lat

Samorząd województwa ogłosił przetarg na wieloletnią (do 2030 roku) obsługę regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych. Zamówienie podzieliliśmy na cztery pakiety, co pozwoli m.in. na elastyczne budowanie siatki połączeń w możliwie dużej liczbie relacji, a doświadczenie pozwala też myśleć o korzystniejszych cenowo ofertach.  Ogłoszenie o przetargu

– Celem przyjętego podziału jest maksymalne zabezpieczenie interesów podróżnych – jako samorząd województwa chcemy zagwarantować siatkę połączeń odpowiadającą potrzebom społecznym. Uwzględniliśmy tu m.in. ustalenia z przeprowadzonego w marcu badania ankietowego preferencji podróżnych w komunikacji kolejowej, w którym uczestniczyło 4,5 tysiąca osób – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Pakiety pierwszy i drugi dotyczą linii zelektryfikowanych oraz zaplanowanego do elektryfikacji po roku 2025 odcinka linii 208 w północnej części regionu. Pierwszy pakiet obejmuje połączenia Kutno-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz, Bydgoszcz-Inowrocław, Gniezno-Inowrocław-Toruń, Bydgoszcz – Toruń – Jabłonowo Pomorskie (plus Brodnica, jeśli Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują linię po 2025 roku). Drugi to linie Bydgoszcz-Wyrzysk-Osiek, Bydgoszcz-Toruń, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Bydgoszcz-Smętowo, Piła-Bydgoszcz, Inowrocław-Bydgoszcz, Toruń-Inowrocław-Gniezno.

Nowością jest planowane uruchomienie bezpośrednich pociągów Bydgoszcz-Brodnica przez Toruń.

Pakiety trzeci (Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Laskowice Pomorskie – Czersk, Wierzchucin-Szlachta) i czwarty (Toruń-Chełmża, Chełmża-Bydgoszcz, Toruń – Jabłonowo Pomorskie, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc) to zaproszenie do obsługi linii niezelektryfikowanych.

 

W trzecim pakiecie znalazło się m.in. przywrócone w marcu połączenie Wierzchucin-Szlachta; w czwartym połączenie ToruńSierpc, gdzie regularne kursy pociągów przywróciliśmy w styczniu.

Nowe umowy z przewoźnikami zostaną zawarte na 8 lat (11 grudnia 2022 – 14 grudnia 2030), co powinno zapewnić stabilny rozkład jazdy. Mamy też nadzieję na konsekwentne w tej sytuacji podnoszenie standardów obsługi, dzięki inwestycjom taborowym i podnoszeniu kwalifikacji pracowników firm przewozowych.

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

29 kwietnia 2022 r.

Ostatnia aktualizacja: 6 maja 2022 r.