Aktualności

Modernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKP
Modernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKP

Trasa Brzoza-Mogilno – wielki plac budowy

Rusza kolejny etap gruntownej modernizacji bardzo ważnej lokalnie drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Łabiszyn-Barcin w południowo-zachodniej części województwa. 28 sierpnia wykonawca rozpocznie przebudowę ulic Bydgoskiej i Barcińskiej w Łabiszynie (powiat żniński). Prace na odcinku Łabiszyn-Barcin postępują, na odcinku Łabiszyn-Brzoza układane są dolne warstwy nawierzchni.

– W tym roku zakończymy wiele ważnych inwestycji na wojewódzkich trasach. Utrzymujemy dobre tempo robót, a rekordowa pula środków pozwala realizować kolejne ważne inwestycje – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

– Rozpoczęcie prac umożliwia uzyskane zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej (ZRID). Po powtórnej ocenie środowiskowej, dokonanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, możliwa jest gruntowna przebudowa drogi bez konieczności stawiania zasłaniających widok ekranów akustycznych, na czym, wiemy to z konsultacji społecznych, zależało mieszkańcom Łabiszyna – informuje odpowiedzialny w zarządzie województwa za infrastrukturę drogową wicemarszałek Zbigniew Sosnowski.

Sprzęt drogowy wjedzie na Bydgoską i Barcińską

Wykonawca rozpocznie prace na 1,5-kilometrowym odcinku drogi z końcem sierpnia. Celem inwestycji jest wzmocnienie konstrukcji jezdni oraz budowa chodników i bezpiecznych przejść dla pieszych, powstaną też nowy system odprowadzania deszczówki i nowe oświetlenie. Dodatkowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 246 w kierunku Szubina powstanie rondo poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu. W pierwszym etapie roboty prowadzone będą bez zamykania ulic, kierowcy muszą liczyć się jednak z przewężeniami i ruchem wahadłowym. Dlatego zalecamy korzystanie z alternatywnych tras. Prace w Łabiszynie zakończą się w przyszłym roku.

Półmetek na odcinku Łabiszyn-Brzoza

Na półmetku są już natomiast prace przy przebudowie odcinka Brzoza-Łabiszyn. Wykonawca rozpoczął przebudowę 13-kilometrowego odcinka z końcem stycznia. Prawie na wszystkich odcinkach ułożone zostały już nawierzchnie. Trwają roboty przy budowie zatok autobusowych, zjazdów i poboczy, drogowcy naprawiają elementy mostów w Antoniewie i Obórzni i kontynuują roboty brukarskie m.in. w Brzozie i Kobylarni. Otwarty już został nowy odcinek drogi w rejonie Kobylarni, z trasy w tym rejonie zniknęły dzięki inwestycji dwa niebezpieczne zakręty. Wykonawca przygotowuje się również do budowy ronda w Brzozie, na skrzyżowaniu z ulicą Powstańców Wielkopolskich,

Za realizację inwestycji odpowiedzialna jest firma Transpol z Łojewa (powiat inowrocławski). Wykonawca zakłada zakończenie większości podstawowych prac na odcinku Brzoza-Łabiszyn jeszcze w tym roku.  Prace wykończeniowe realizowane będą również w pierwszej połowie przyszłego roku. Inwestycję, wartości 53 mln złotych, realizujemy wykorzystując środki Unii Europejskiej z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.

Trasa Łabiszyn-Barcin też w przebudowie

W lipcu  rozpoczęły się pierwsze prace przy modernizacji ponaddziewięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 254 pomiędzy Łabiszynem a Barcinem w powiecie żnińskim. Aktualnie wykonawca skupia się przede wszystkim na odhumusowaniu poboczy. Projekt zakłada między innymi wzmocnienie jezdni (do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś), co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo planowane są wysepki, które poprawią bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone, dobudujemy także zatoki autobusowe. Na całej trasie planowane jest ułożenie tzw. cichej nawierzchni, która ograniczy hałas o kilka decybeli. Na koniec droga zyska nowe oznakowanie poziome i pionowe.

Zakończenie prac budowlanych (o wartości ponad 32,5 mln złotych) planowane jest w przyszłym roku. Szanowany koszt całego przedsięwzięcia to 48 mln złotych. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.

Remonty w toku

W tym roku zrealizujemy remonty trzech odcinków drogi wojewódzkiej nr 254:

  • Mogilno-Wiecanowo – długość 2,3 km (powiat mogileński, koszt 2,1 mln zł, prace na finiszu)
  • Barcin-Krotoszyn – długość 1,1km (powiat żniński, koszt 2,7 mln zł, trwają prace )
  • Żabno-Wylatowo – długość 2,8 km (powiat mogileński, koszt 5,2 mln zł, podpisana umowa, przygotowania do przekazania placu budowy )

Do końca roku zlecimy także prace związane z drugim etapem budowy obwodnicy Mogilna.

 

Rekordowe wydatki

Tylko w tym roku na drogi wojewódzkie w budżecie województwa przeznaczyliśmy ponad pół miliarda złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg).

Czytaj też Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

22 sierpnia 2023 r.

Modernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKPModernizacja drogi wojewódzkiej 254, fot. Tomasz Czachorowski dla UMWKP