Nie słabnie tempo inwestycji BiT City
Rok 2015 to czas finiszu inwestycji komunikacyjnych z grupy BiT City. Dzięki niezłej pogodzie ekipy budowniczych nie zwalniają tempa robót: w Bydgoszczy trwają prace ziemne na budowie nowego mostu przez Kanał Bydgoski w rejonie węzła zachodniego i montaż słupów trakcyjnych dla tramwaju do Fordonu, w Toruniu budują przejście podziemne na dworcu głównym i kładkę dla pieszych w rejonie węzła przesiadkowego Toruń Miasto. Na początku lutego bydgoska PESA dostarczy ostatni z pięciu pociągów do obsługi linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń.
Linią tramwajową do Fordonu bydgoszczanie będą się mogli cieszyć za mniej niż 12 miesięcy. Duże wrażenie robi budowana na potrzeby tego połączenia efektowna estakada, w wielu miejscach widać położone już torowisko, a ostatnio rozpoczęto montaż słupów sieci trakcyjnej.
Jeszcze szybciej, bo w październiku, zakończą się inwestycje związane z rozbudową i modernizacją węzła zachodniego. Rozpoczęto już prace przygotowawcze związane z budową nowego mostu przez Kanał Bydgoski, w styczniu odbywają się prace ziemne, w tym wykopy i palowanie. Nowa przeprawa, która powstaje w powiązaniu z przebudową lokalnego układu komunikacyjnego, będzie miała 96 metrów długości.
Na gruntowanie rewitalizowanym dworcu kolejowym Toruń Główna trwa budowa nowego przejścia podziemnego, ekipy wykonawcze prowadzą też zaawansowane prace modernizacyjne wewnątrz budynku głównego, oprócz tego przebudowywana jest sieć wodociągowa i kanalizacyjna w rejonie ulicy Kujawskiej. Zakończenie prac latem 2015.
Na początku stycznia bydgoska PESA dostarczyła samorządowi Torunia ostatni z sześciu nowoczesnych tramwajów typu swing, a na początku lutego samorząd województwa odbierze piąty, także ostatni z zakontraktowanych pociągów typu elf do obsługi linii kolejowej Bydgoszcz-Toruń.
Prowadzimy też zaawansowane działania dotyczące tworzenia systemu biletu metropolitalnego. Ponieważ przedsięwzięcie jest pionierskie i trudne, bo zintegrujemy w ten sposób kolej oraz transport miejski Bydgoszczy i Torunia, wymaga wielu uzgodnień i porozumień z wieloma podmiotami. Samorząd województwa oraz samorządy obu wojewódzkich miast stołecznych prowadzą obecne dialog techniczny z jedenastoma firmami zainteresowanymi wdrożeniem i administrowaniem systemem. To procedura która pozwala na wykorzystanie doświadczenia firm funkcjonujących na rynku (w tym przypadku teleinformatycznym) przy konstruowaniu dokumentacji przetargowej – tak, by jeszcze przed ogłoszeniem przetargu wyeliminować potencjalne niejasności i zastosować optymalne rozwiązania. Ponieważ stworzenie systemu wymaga około dwóch lat (tyle potrzeba na montaż i testy w warunkach taboru będącego stale w ruchu bez utrudnień dla pasażerów), a sama procedura przetargowa może trwać w takich przypadkach nawet pół roku, podjęliśmy decyzję, że inwestycja ta zostanie zrealizowania w drugim etapie BiT City i sfinansowana ze środków nowej perspektywy finansowej. Zarezerwowane środki w wysokości 20 milionów złotych (PO Infrastruktura i Środowisko) zasilą pozostałe projekty grupy BiT City. Obecnie trwają w tej sprawie ustalenia.
- Szczegółowa informacja o zaawansowaniu wszystkich projektów grupy BiT City tutaj.
- Czytaj też Nowy tabor na trasie Bydgoszcz-Toruń
Bydgoszcz – Fordon
Toruń – Dworzec Główny PKP
Toruń – Dworzec PKP Miasto
Fot. Tymoteusz Tymiński i Tymon Markowski
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
23 stycznia 2015 r.