Nasza kolej regionalna: mały krok, duża sprawa
Trasę Toruń Główny – Czernikowo przejechała w poniedziałek (11 grudnia) pierwsza dodatkowa para pociągów porannych objęta porozumieniem o współfinansowaniu kosztów połączenia między samorządem województwa i samorządami lokalnymi Torunia, powiatu toruńskiego oraz podtoruńskich gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo.
– To krótka linia, ale bardzo ważna, ponieważ obsługuje ruch podmiejski. Celem jest m.in. odciążenie korkującej się w godzinach porannych na wysokości Lubicza drogi krajowej nr 10. Cieszę się, że udało nam się wypracować model współfinansowania, który będzie mógł być stosowany także w innych przypadkach. Idąc w ślady województwa wielkopolskiego budujemy kolej metropolitalną. Cieszę się z tego małego kroku i mam nadzieję, że za nim pójdą kolejne – podkreśla marszałek Piotr Całbecki, który uczestniczył w przejeździe inauguracyjnym w towarzystwie członka zarządu województwa Anety Jędrzejewskiej, prezydenta Michała Zaleskiego i starosty Marka Olszewskiego oraz wójtów Marka Nicewicza, Andrzeja Wieczyńskiego i Tomasza Krasickiego.
Na trasie Toruń-Czernikowo kursowało dotąd sześć par pociągów dziennie, teraz jest ich siedem (dodatkowa para kursuje od poniedziałku do piątku). Uruchomiony właśnie pociąg odjeżdża z Torunia Głównego o 7.12 i melduje się w Czernikowie o 7.50; powrót z Czernikowa o 7.55, przyjazd do Torunia o 8.33. Roczny koszt utrzymania kursów dodatkowe pary pociągów to 540 tys. złotych, 40 proc. pokrywa samorząd województwa, resztę solidarnie samorządy Torunia, powiatu toruńskiego oraz gmin Lubicz, Obrowo i Czernikowo. To pierwsze w Kujawsko-Pomorskiem połączenie współfinansowane przez lokalne społeczności. Wszystkie pozostałe utrzymuje w całości samorząd województwa.
Zobacz Nowa para pociągów na trasie Toruń-Czernikowo od 11 grudnia
Samorząd województwa konsekwentnie rozwija i unowocześnia transport kolejowy. Na samo tylko finansowanie regionalnych przewozów pasażerskich w przyszłym roku przeznaczamy rekordowe 225 mln złotych (wobec 200 mln złotych w 2023 r. – wzrost o 12,5 proc.). Oznacza to dodatkowe pociągi w nowym rozkładzie jazdy, wzrost pracy eksploatacyjnej o 5 proc. ( do ponad 6 mln pociągokilometrów) i gwarantowaną wieloletnimi kontraktami waloryzację stawek przewozowych dla operatorów kolejowych. Sukcesem województwa jest coraz większa liczba przemieszczających się na terenie regionu koleją – w ubiegłym roku nasze pociągi przewiozły 6 mln osób, w tym roku najprawdopodobniej przekroczymy 7 mln podróżnych.
Zobacz też Konsekwentnie stawiamy na kolej
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego
11 grudnia 2023 r.
Ostatnia aktualizacja: 12 grudnia 2023 r.