Aktualności

Fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP
Fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP

Stawiamy na bezpieczną infrastrukturę rowerową

Wzdłuż dróg wojewódzkich powstają kolejne ścieżki rowerowe. To efekt współpracy i zaangażowania samorządów lokalnych, z którymi podpisujemy umowy i porozumienia o wspólnej realizacji inwestycji.

 

– Kolejne zrealizowane projekty zbliżają nas do budowy spójnej sieci ścieżek pieszo-rowerowych umożliwiającej bezpieczne poruszanie się rowerem po całym regionie. Na ten cel przeznaczamy z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 ponad 100 mln złotych – mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Cześć zadań już jest w trakcie realizacji. Prawie 20 kilometrów ścieżek powstaje w pasie dróg wojewódzkich:

  • wzdłuż DW nr 244 łącząca Aleksandrowo ze Strzelcami Górnymi na terenie gminy Dobrcz, w powiecie bydgoskim, długość 1,5 km
  • w Elgiszewie na terenie gminy Ciechocin (powiat golubsko-dobrzyński), długość 2 km
  • przy drodze wojewódzkiej nr 241 w Nakle nad Notecią (ulica Nowa)  – długość 0,8 km
  • wzdłuż DW nr 266 (ulica Szybka) w Radziejowie, długość 1,4 km,
  • wzdłuż DW nr 563 w Rypinie, długość 0,8 km
  • wzdłuż DW nr 563 w Okalewie na terenie gminy Skrwilno (powiat rypiński), długość 1km.
  • wzdłuż DW 237 przy ulicy Tucholskiej (oraz skrzyżowanie o ruchu okrężnym z ulicą Pilską w Gostycynie, powiat tucholski), długość 0,7 km
  • wzdłuż DW nr 268 Brzezie-Brześć Kujawski na terenie gminy Brześć Kujawski, powiat włocławski, długość 10 km
  • wzdłuż DW nr 251 w Jaroszewie na terenie gminy Żnin, powiat żniński, długość 0,7 km

 

Wkrótce rozpocznie się realizacja kolejnych inwestycji (o łącznej długości ponad 16 kilometrów). Umowy podpisaliśmy z:

  • gminą Osielsko na przebudowę DW nr 244 w Żołędowie (ul. Jastrzębia) z uwzględnieniem ciągu pieszo-rowerowego (długość ok 3,5 km, trwa przetarg na wybór wykonawcy)
  • gminą Więcbork na budowę ścieżek oraz szlaków rowerowych wzdłuż dróg wojewódzkich nr 241 i 242 w Więcborku, Runowie Krajeńskim i Śmiłowie – długość 3,3 km  (trwa przetarg na wybór wykonawcy)
  • gminą Świecie wzdłuż DW nr 272 od ronda w Sulnowie w kierunku Laskowic (długość ok. 3 km, planowany termin rozpoczęcia prac – wiosna 2026 rok)
  • gminą Bukowiec na budowę drogi rowerowej wzdłuż DW 240 (Franciszkowo-Bukowiec dł. 2,9 km, planowany termin rozpoczęcia prac – wiosna 2026 rok)
  • gminą Grudziądz na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 534 (Grudziądz-Marusza, ponad 1,5 km )
  • gminą Jeżewo na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 272 (od przejazdu do granicy gminy) – dł. 1,6 km
  • gminą Barcin na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 254 Barcin-Wolice (1,1 km)

 

Podpisane zostały też porozumienia na realizację następnych zadań (o łącznej długości ponad 33 kilometrów), które wkrótce trafią do realizacji:

  • z gminą Chełmża na budowę drogi rowerowej wzdłuż DW nr 551 w Nawrze, długość 0,2km
  • z gminą Pakość na budowę drogi rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 251 na odcinku Rybitwy-Wielowieś, długość 1,6 km
  • z gminą Tuchola na budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż DW nr 237 na odcinku ul. Bydgoskiej  i DW nr 241 na odcinku Tuchola-Mały Mędromierz, łączna długość ok 4,2 km
  • z gminą Tuchola na budowę infrastruktury rowerowej na terenie Bladowa i dalej, do granicy gminy Tuchola  wzdłuż DW nr 240, długość 1,8 km
  • z powiatem toruńskim na budowę ścieżki wzdłuż DW nr 646 Turzno-Brzeźno, długość 2,8 km
  • z gminą Golub-Dobrzyń na budowę ścieżki w Węgiersku i Paliwodziźnie (DW nr 554) o łącznej długości 2,2 km
  • z gminą Zakrzewo na budowę ścieżki Kuczkowo-Sędzin wzdłuż DW nr 266, długość 3,1 km
  • z gminą Świecie na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 240 w Polskim Konopacie, długość  1,2 km
  • z gminą Kruszwica na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DW nr 412 (Tupadły-Kobyliniki) długość ok. 5 km (dwa etapy)
  • z gminą Bartniczka na budowę ścieżki wzdłuż DW nr 544 na odcinku Bartniczka-Grążawy o długości ok. 1,8 km
  • z powiatem rypińskim, gminą miasta Rypina, Gminą Rypin i Gminą Brzuze na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DW nr 534 od Ostrowitego do skrzyżowania z ulicą Kościuszki w Rypinie, długość ok. 7 km,
  • z gminą Radomin na budowę ścieżki rowerowej wzdłuż DW nr 534 w Szafarni, długość ok. 0,5 km,
  • z gminą Dębowa Łąka na budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DW nr 548 w miejscowości Niedźwiedź, długość ok. 1 km
  • z gminą Kęsowo na budowę drogi rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240 Chojnice –Świecie w Żalnie, długość 0,9 km
  • z powiatem nakielskim, gminą Nakło nad Notecią,  gminą Mrocza, gminą Kcynia i gminą Szubin na budowę ścieżek rowerowych wzdłuż dróg wojewódzkich nr 241 oraz 246.

 

W ostatnich latach zakończyła się budowa wielu innych dróg rowerowych. Były one najczęściej częścią inwestycji związanych z gruntowną modernizacją najważniejszych dróg wojewódzkich. W ten sposób bezpieczne ciągi pieszo-rowerowe powstały wzdłuż:

  • drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (28 km na terenie powiatów chełmińskiego i wąbrzeskiego)
  • drogi wojewódzkiej nr 251 Żnin – Ustaszewo (12 km na terenie powiatu żnińskiego)
  • drogi wojewódzkiej nr 265 – Brześć – Kowal (19 km na terenie powiatu włocławskiego)
  • drogi wojewódzkiej nr 240 Tuchola-Bysław (13 km na terenie powiatu tucholskiego)
  • drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pom.) (3 km z na terenie powiatu świeckiego)
  • drogi wojewódzkiej nr 559 Lipno-Suradowo i Jasień-Kamień Kotowy (17 km na terenie powiatu lipnowskiego)

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

24 września 2025 r.