
Do Rypina i Brodnicy z Arrivą
Minimum sześć par pociągów od grudnia 2026 roku będzie obsługiwać finansowane przez samorząd województwa regularne kursy pasażerskie na linii Rypin-Brodnica. Powrót pociągów poprzedza remont infrastruktury kolejowej prowadzony przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przetarg na obsługę tej linii wygrała spółka Arriva.
– Z każdym rokiem siatka regionalnych połączeń kolejowych staje się coraz gęstsza. Do Rypina, regularne kursowanie pociągów osobowych, wróci po 25 latach przerwy. Już w tym roku przywracamy również połączenia kolejowe z Ciechocinkiem – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Na trasie Rypin-Kretki-Brodnica (linia kolejowa nr 33) wykonawca wymienia szyny z podkładami i naprawia 32 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty), a w dalszej kolejności wyreguluje torowisko. Nowa nawierzchnia zostanie położona na drugim peronie przystanku w Kretkach (powiat brodnicki) i na siedemnastu przejazdach kolejowo-drogowych. Jesienią przyszłego roku na tej trasie zostanie oddany do użytku nowy przystanek kolejowy Brodnica Południowa.
Remont będzie również przeprowadzony na linii kolejowej 208 między Jabłonowem Pomorskim a Brodnicą, który obejmie wymianę podkładów i szyn, naprawę 41 obiektów inżynieryjnych oraz modernizację trzynastu przejazdów. Zmodernizowane zostaną też perony i dojścia do nich w Brodnicy, Konojadach i Najmowie (powiat brodnicki).
Dzięki inwestycji pociągi będą kursować z prędkością do 120 kilometrów na godzinę, a czas przejazdu z Rypina do Jabłonowa Pomorskiego skróci się o kwadrans.
Jesienią tego roku ruszą także prace na stacji w Rypinie, gdzie powstanie nowy peron, a istniejący będzie zmodernizowany. Zmieni się też wysokość peronów, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Po przebudowie torów przejazd pociągów pasażerskich będzie możliwy z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Remont zakończy się w połowie 2026 roku.
Zobacz: Kolej regionalna połączy Brodnicę z Rypinem
Samorząd województwa, który jest organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, uruchomi stałe połączenia z Brodnicy do Rypina w grudniu 2026 roku. Do 2030 roku będzie je realizować wyłoniona w postępowaniu przetargowym spółka Arriva.
Zobacz: Powrót kolei do Rypina i Wierzchucina
Przez pierwszy miesiąc (od 13 grudnia 2026 roku do 17 stycznia 2027 roku) na obu odcinkach będzie obowiązywać taryfa specjalna – cena biletu wyniesie złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote.
Zobacz: Reaktywacja połączeń kolejowych do Rypina i Wierzchucina
Samorząd województwa na pasażerskie przewozy kolejowe w regionie przeznaczy w tym roku 237 mln złotych dotacji. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.
Zakupiliśmy i jesteśmy właścicielem trzech czwartych pociągów (37 składów) obsługujących pasażerskie połączenia w naszym regionie. W 2027 roku do eksploatacji dołączy siedem nowoczesnych pociągów elektrycznych – klimatyzowanych, energooszczędnych, nafaszerowanych elektroniką – wyprodukowanych przez bydgoską Pesę.
Zobacz Nasz nowoczesny tabor kolejowy
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
14 lipca 2025 r.
- Remont infrastruktury kolejowej w Rypinie fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
- Remont infrastruktury kolejowej w Rypinie fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
- Remont infrastruktury kolejowej w Rypinie fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP