Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO) potrzebujemy zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies Dowiedz się więcej na temat polityki cookies
Klikając przycisk „Przejdź dalej” lub zamykając to okno za pomocą przycisku „x” wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej:
Zgadzam się na przechowywanie w urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach dostosowania do potrzeb poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat ochrony danych osobowych

Zakmnij Zakmnij
Facebook Twitter Youtube Instagram Issuu Flickr

Loading script and Flickr images

Wywiad Tygodnia

Dzielimy się muzyką, promujemy region

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Rozmowa z Remigiuszem Józefowiczem, prezesem Fundacji Piotra z Grudziądza, która jest organizatorem odbywającego się pod patronatem marszałka województwa kujawsko-pomorskiego ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

 

Organizacja pozarządowa z Grudziądza w Kujawsko-Pomorskiem zorganizowała festiwal muzyczny, którego inauguracja odbyła się w ratuszu starego miasta we Wrocławiu,  finał w Muzeum Narodowym w Warszawie, a wśród wykonawców znalazły się prawdziwe tuzy – jak się to państwu udało?

 

Osób zainteresowanych muzyką dawną jest w naszym mieście wiele. O ile nie brakowało nam miłości do muzyki, o tyle wydarzeń, podczas których można było ją usłyszeć i cieszyć się nią na żywo, było jak na lekarstwo. Festiwal Muzyki Dawnej imienia Piotra z Grudziądza stara się wypełnić tę niszę.

 

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

 

Podczas koncertów festiwalowych prezentujemy najwybitniejsze polskie zespoły – m.in. Ars Cantus z Wrocławia i Ars Nova z Warszawy pod kierownictwem Jacka Urbaniaka, ikony muzyki dawnej i jednego z pierwszych wykonawców dzieł Piotra z Grudziądza w Polsce. Oprócz koncertów są warsztaty, wykłady i wydarzenia specjalne kierowane zarówno do dorosłych, jak i najmłodszych, łącznie około trzydziestu propozycji. Wydaje mi się, że właśnie ta otwarta na wszystkich formuła decyduje o sukcesie festiwalu. Wspólnie odkrywamy piękno muzyki dawnej, poznajemy brzmienie dawnych instrumentów, ale też promujemy postać Piotra z Grudziądza, nasze miasto i województwo kujawsko-pomorskie.

 

Tegoroczna, trzecia edycja festiwalu, ma charakter ogólnopolski. Do miast festiwalowych po raz pierwszy dołączyły Wrocław i Warszawa. Jesteśmy dumni, że idea festiwalu przekroczyła granice naszego regionu. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia wielu oddanych sprawie osób, w tym marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Piotr z Grudziądza – co to za postać, co o niej wiemy?

 

To wybitny średniowieczny poeta i kompozytor, obecnie postrzegany jako jeden z najważniejszych przedstawicieli kultury muzycznej Europy Środkowej XV wieku. W jego dorobku znajdujemy zarówno proste pieśni łacińskie, jak i wyrafinowane pod względem konstrukcji motety i kanony. Jego muzyka jest ciągle odkrywana. O jego istnieniu świat dowiedział się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku - kompozytor podpisywał swoje utwory tajemniczym akrostychem, szyfrując w ten sposób swoje imię. Od tego czasu jego postać cieszy się rosnącym zainteresowaniem badaczy i miłośników późnego średniowiecza. Wiemy, że ukończył uniwersytet krakowski i był kapelanem na dworze króla niemieckiego i cesarza Fryderyka III Habsburga, z którym podróżował po całej Europie.

 

Dzieląc się muzyką Piotra z Grudziądza, promujemy nie tylko jego twórczość, ale też niezwykłą biografię, która pokazuje, że nie ma rzeczy niemożliwych i że warto podążać za marzeniami, bez względu na nasze pochodzenie i okoliczności. Ten przekaz trafia szczególnie do młodych osób. Angażując młodzież w nasze warsztaty udowadniamy, że każdy z nas jest Piotrem!

 

Prosimy o dwa słowa o tegorocznej edycji festiwalu.

 

Oprócz wspomnianych wcześniej zespołów na festiwalowych scenach zagrały m.in. Miraculis z Poznania i Intemperata z Bydgoszczy oraz Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej Ikos z Torunia. W Grudziądzu odbyła się premiera monodramu „Ślepiec” Kazimierza Trybulskiego w wykonaniu Janusza Kamińskiego, który odkrywa dawne dzieje naszego regionu. Ciekawą propozycją był też panel dyskusyjny, poprowadzony przez panią Beatę Kastner w kawiarni Fado Cafe. Dzięki udostępnieniu przez Starostwo Powiatowe w Grudziądzu auli na cały tydzień mieliśmy możliwość przeprowadzenia wystaw, wykładów, warsztatów i występów dla dzieci i młodzieży, przygotowanych wspólnie z innymi organizacjami.

 

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

 

Wyjątkowym dla fanów muzyki dawnej wydarzeniem był koncert „Guillaume de Mauchaut – Mese de Nostre Dame oraz ronda i ballady” grupy Ars Cantus z Grudziądza, który prezentowany jest niezwykle rzadko w naszym kraju i na świecie. Zespół Ars Cantus zagrał także w Dworze Artusa przed toruńską publicznością. Finał festiwalu nieprzypadkowo odbył się w Muzeum Narodowym w Warszawie – nie wszyscy wiedzą, ale to właśnie tam znajduje się Poliptyk Grudziądzki, jedno z najważniejszych dzieł sztuki XIV-wiecznej.

 

Kim są ludzie, którzy tworzą fundację?

 

Naszym celem jest promowanie muzyki jako uniwersalnego medium, łączącego pokolenia ponad wszystkimi granicami. Fundację tworzą pasjonaci, ludzie oddani muzyce, blisko związani z naszym regionem. Wśród osób zaangażowanych w organizację festiwalu są członkowie amatorskiego Chóru Tibi Mariae, którzy zanim na początku tego roku powstała fundacja zaczęli realizować ideę festiwalu. W ten sposób udało nam się zorganizować już trzy edycje i liczymy na dużo więcej!

 

Oczywiście nie działamy sami - dziękujemy wszystkim partnerom i wolontariuszom, którzy są dobrymi duchami całego projektu!

 

13 czerwca 2017 r.

BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc