Ta strona wykorzystuje pliki cookies m. in. w celach dostosowania do potrzeb użytkowników, poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej na temat polityki cookies »

Zakmnij
BIP Kujawsko-Pomorskie konstelacje dobrych miejsc Kontrast: A A
menuToggle
spin spin logo spin spin

Wywiad Tygodnia

Dzielimy się muzyką, promujemy region

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

Rozmowa z Remigiuszem Józefowiczem, prezesem Fundacji Piotra z Grudziądza, która jest organizatorem odbywającego się pod patronatem marszałka województwa kujawsko-pomorskiego ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej

 

Organizacja pozarządowa z Grudziądza w Kujawsko-Pomorskiem zorganizowała festiwal muzyczny, którego inauguracja odbyła się w ratuszu starego miasta we Wrocławiu,  finał w Muzeum Narodowym w Warszawie, a wśród wykonawców znalazły się prawdziwe tuzy – jak się to państwu udało?

 

Osób zainteresowanych muzyką dawną jest w naszym mieście wiele. O ile nie brakowało nam miłości do muzyki, o tyle wydarzeń, podczas których można było ją usłyszeć i cieszyć się nią na żywo, było jak na lekarstwo. Festiwal Muzyki Dawnej imienia Piotra z Grudziądza stara się wypełnić tę niszę.

 

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

 

Podczas koncertów festiwalowych prezentujemy najwybitniejsze polskie zespoły – m.in. Ars Cantus z Wrocławia i Ars Nova z Warszawy pod kierownictwem Jacka Urbaniaka, ikony muzyki dawnej i jednego z pierwszych wykonawców dzieł Piotra z Grudziądza w Polsce. Oprócz koncertów są warsztaty, wykłady i wydarzenia specjalne kierowane zarówno do dorosłych, jak i najmłodszych, łącznie około trzydziestu propozycji. Wydaje mi się, że właśnie ta otwarta na wszystkich formuła decyduje o sukcesie festiwalu. Wspólnie odkrywamy piękno muzyki dawnej, poznajemy brzmienie dawnych instrumentów, ale też promujemy postać Piotra z Grudziądza, nasze miasto i województwo kujawsko-pomorskie.

 

Tegoroczna, trzecia edycja festiwalu, ma charakter ogólnopolski. Do miast festiwalowych po raz pierwszy dołączyły Wrocław i Warszawa. Jesteśmy dumni, że idea festiwalu przekroczyła granice naszego regionu. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia wielu oddanych sprawie osób, w tym marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Piotr z Grudziądza – co to za postać, co o niej wiemy?

 

To wybitny średniowieczny poeta i kompozytor, obecnie postrzegany jako jeden z najważniejszych przedstawicieli kultury muzycznej Europy Środkowej XV wieku. W jego dorobku znajdujemy zarówno proste pieśni łacińskie, jak i wyrafinowane pod względem konstrukcji motety i kanony. Jego muzyka jest ciągle odkrywana. O jego istnieniu świat dowiedział się dopiero w latach siedemdziesiątych XX wieku - kompozytor podpisywał swoje utwory tajemniczym akrostychem, szyfrując w ten sposób swoje imię. Od tego czasu jego postać cieszy się rosnącym zainteresowaniem badaczy i miłośników późnego średniowiecza. Wiemy, że ukończył uniwersytet krakowski i był kapelanem na dworze króla niemieckiego i cesarza Fryderyka III Habsburga, z którym podróżował po całej Europie.

 

Dzieląc się muzyką Piotra z Grudziądza, promujemy nie tylko jego twórczość, ale też niezwykłą biografię, która pokazuje, że nie ma rzeczy niemożliwych i że warto podążać za marzeniami, bez względu na nasze pochodzenie i okoliczności. Ten przekaz trafia szczególnie do młodych osób. Angażując młodzież w nasze warsztaty udowadniamy, że każdy z nas jest Piotrem!

 

Prosimy o dwa słowa o tegorocznej edycji festiwalu.

 

Oprócz wspomnianych wcześniej zespołów na festiwalowych scenach zagrały m.in. Miraculis z Poznania i Intemperata z Bydgoszczy oraz Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej Ikos z Torunia. W Grudziądzu odbyła się premiera monodramu „Ślepiec” Kazimierza Trybulskiego w wykonaniu Janusza Kamińskiego, który odkrywa dawne dzieje naszego regionu. Ciekawą propozycją był też panel dyskusyjny, poprowadzony przez panią Beatę Kastner w kawiarni Fado Cafe. Dzięki udostępnieniu przez Starostwo Powiatowe w Grudziądzu auli na cały tydzień mieliśmy możliwość przeprowadzenia wystaw, wykładów, warsztatów i występów dla dzieci i młodzieży, przygotowanych wspólnie z innymi organizacjami.

 

Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP Fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP

 

Wyjątkowym dla fanów muzyki dawnej wydarzeniem był koncert „Guillaume de Mauchaut – Mese de Nostre Dame oraz ronda i ballady” grupy Ars Cantus z Grudziądza, który prezentowany jest niezwykle rzadko w naszym kraju i na świecie. Zespół Ars Cantus zagrał także w Dworze Artusa przed toruńską publicznością. Finał festiwalu nieprzypadkowo odbył się w Muzeum Narodowym w Warszawie – nie wszyscy wiedzą, ale to właśnie tam znajduje się Poliptyk Grudziądzki, jedno z najważniejszych dzieł sztuki XIV-wiecznej.

 

Kim są ludzie, którzy tworzą fundację?

 

Naszym celem jest promowanie muzyki jako uniwersalnego medium, łączącego pokolenia ponad wszystkimi granicami. Fundację tworzą pasjonaci, ludzie oddani muzyce, blisko związani z naszym regionem. Wśród osób zaangażowanych w organizację festiwalu są członkowie amatorskiego Chóru Tibi Mariae, którzy zanim na początku tego roku powstała fundacja zaczęli realizować ideę festiwalu. W ten sposób udało nam się zorganizować już trzy edycje i liczymy na dużo więcej!

 

Oczywiście nie działamy sami - dziękujemy wszystkim partnerom i wolontariuszom, którzy są dobrymi duchami całego projektu!

 

13 czerwca 2017 r.