Leśna, Bielawy, Błonie – nowe bydgoskie przystanki kolejowe robią wrażenie
Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy po solidnej modernizacji oraz nowo zbudowana Bydgoszcz Błonie – mieszkańcy miasta nad Brdą mają do dyspozycji trzy nowoczesne przystanki kolejowe, będące w istocie zintegrowanymi platformami komunikacyjnymi, łączącymi w spójnie działający system transport kolejowy i autobusowy, komunikację samochodową i rowerową oraz ruch pieszy. Zakończenie tych inwestycji to ostatni akord BiT City – grupy koordynowanych przez samorząd województwa kompleksowych, powiązanych i uzupełniających się przedsięwzięć w dziedzinie transportu publicznego.
Uruchomiona 26 kwietnia stacja Bydgoszcz Leśna zyskała nowy budynek dla obsługi podróżnych, nowe perony, przejście podziemne, nieopodal zmodernizowanej pętli autobusowej powstały parkingi i stanowiska postojowe dla rowerów. Zbudowany w miejscu istniejącej wcześniej kładki pieszej nad torami przystanek Bydgoszcz Błonie ma dwa dwustumetrowe perony połączone zmodernizowaną kładką i windami, w rejonie ulicy Madalińskiego powstała pętla autobusowa z parkingiem i stojakami na rowery. Modernizację stacji Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy – w pierwszym zostały rozebrane stare i zbudowane nowe perony (o parametrach uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych), przebudowano też sieć trakcyjną, system sterowania ruchem oraz sygnalizację i instalację elektroenergetyczną. Na dokończenie przedsięwzięcia – m. in. budowę kładki nad torami – trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.
Łączna wartość trzech projektów to 37 milionów złotych.
BiT City to grupa koordynowanych przez samorząd województwa kompleksowych, powiązanych i uzupełniających się inwestycji, dzięki którym Bydgoszcz i Toruń stają się sobie komunikacyjnie bliższe. Inwestycjami z tej grupy były między innymi budowa linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu, rewitalizacja głównego dworca kolejowego w Toruniu, stworzenie zintegrowanych platform przesiadkowych w obu miastach oraz zakupy nowoczesnych pojazdów szynowych (tramwajów i pociągów), a także modernizacja linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz-Toruń, bez której kolejowa część BiT City nie mogłaby na serio zaistnieć. Wartość wszystkich projektów przekracza miliard złotych.
– BiT City zmieniło nasze myślenie o komunikacji publicznej. Przestaliśmy ją postrzegać w kategorii obciążeń i problemów, dostrzegliśmy związane z nią możliwości i wygody. Komunikacja zbiorowa to także ekologiczna konieczność i właściwa odpowiedź na urbanizacyjne wyzwania współczesności. Kluczem jest funkcjonalne powiązanie wielu środków transportu, w naszym przypadku przede wszystkim kolei i transportu miejskiego – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Podsumowując BiT City nie sposób pominąć budowy nowego dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Przedsięwzięcie co prawda do BiT City nie należało, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten pakiet projektów, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej obu stolic regionu.
W planach jest już BiT City 2 w perspektywie do roku 2020. Chodzi o połączenia komunikacyjne Bydgoszczy i Torunia z Włocławkiem, Grudziądzem i Inowrocławiem. Główny nacisk położymy na usprawnienie powiązań komunikacji miejskiej z pasażerskimi przewozami podmiejskimi i regionalnymi.
Czytaj też:
- BiT City: ruszył tramwaj do Fordonu
- BiT City czyli rewolucja w komunikacji
- Nowy Toruń Główny robi wrażenie
- Węzeł Toruń Miasto gotowy
- Kolej na dworce i przystanki
- Ostatni zamówiony elf już na torach
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
25 kwietnia 2016 r.
Ostatnia aktualizacja: 27 kwietnia 2016 r.