BiT City czyli rewolucja w komunikacji
Finiszuje BiT City – grupa powiązanych i uzupełniających się inwestycji dzięki którym Bydgoszcz i Toruń stają się sobie komunikacyjnie bliższe. Na koordynowane przez samorząd województwa kompleksowe przedsięwzięcie składają się między innymi budowa linii tramwajowej do bydgoskiego Fordonu, rewitalizacja głównego dworca kolejowego w Toruniu, stworzenie zintegrowanych platform przesiadkowych w obu miastach oraz zakupy nowoczesnych pojazdów szynowych. Wartość wszystkich projektów przekracza miliard złotych.
– BiT City zmieniło nasze myślenie o komunikacji publicznej. Przestaliśmy ją postrzegać w kategorii obciążeń i problemów, dostrzegliśmy związane z nią możliwości i wygody. Komunikacja zbiorowa to także ekologiczna konieczność i właściwa odpowiedź na urbanizacyjne wyzwania współczesności. Kluczem jest funkcjonalne powiązanie wielu środków transportu, w naszym przypadku przede wszystkim kolei i transportu miejskiego – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Prawdziwa rewolucja komunikacyjna dokonuje się w Bydgoszczy, gdzie w ciągu najbliższych tygodni zostanie uruchomiona linia tramwajowa z centrum miasta do Fordonu. Prace na największym w mieście placu budowy już się zakończyły. Spore partie torów są położona na efektownej estakadzie nad torami w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód, gdzie powstał spektakularnie pod względem architektonicznym rozwiązany zintegrowany węzeł przesiadkowy. Inwestor czeka obecnie na dostawę samych tramwajów, które powinny przewieźć pierwszych pasażerów na początku przyszłego roku.
Zintegrowanymi platformami przesiadkowymi – łączącymi w spójnie działający system transport kolejowy i autobusowy, komunikację samochodową i rowerową oraz ruch pieszy – będą też bydgoskie przystanki kolejowe Leśna, Bielawy i Błonie, gdzie obecnie trwają intensywne prace budowlane. Inwestycje na Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy to gruntowna modernizacja istniejącej infrastruktury, stacja Bydgoszcz Błonie jest budowana od podstaw. Wszystkie powinny się zakończyć do końca roku, natomiast na początku przyszłego roku podobne platformy, z punktami obsługi podróżnych, zostaną otwarte w Solcu Kujawskim w powiecie bydgoskim i w Cierpicach w powiecie toruńskim. Obie miejscowości leżą przy linii kolejowej nr 18 Bydgoszcz-Toruń, gruntownie w ramach BiT City wyremontowanej. Platformy powstają w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktów kolejowych. Ten w Solcu jest nowy, został oddany do użytku dwa lata temu, ten w Cierpicach przeszedł w ramach BiT City poważną przebudowę.
Pisząc o BiT City nie sposób pominąć budowy nowego dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. Przedsięwzięcie nie należało co prawda do grupy projektów BiT City, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten koordynowany przez samorząd województwa pakiet projektów, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej obu stolic regionu. Będący realizacją odważnej wizji architektonicznej kompleks dworcowy – dwa budynki: nowy i większy z przeszkleniami oraz odbijający się w tych przeszkleniach odrestaurowany XIX-wieczny – należy do najnowocześniejszych w kraju.
W Toruniu BiT City to przede wszystkim staranna rewitalizacja dworca kolejowego Toruń Główny połączona z gruntowną modernizacją wnętrz oraz podziemnych ciągów komunikacyjnych. Odnowione zabytkowe elewacje nadają budynkom stacji nobliwy wygląd, za to w środku pełna nowoczesność – ruchome schody i windy, przeszklone pomieszczenia dla podróżnych na peronach, świetlik dachowy doświetlający poczekalnię na antresoli, wydłużone przejście podziemne, działający już od kwietnia hostel w budynku dawnej poczty dworcowej. W Toruniu także powstał ułatwiający życie pasażerom zintegrowany węzeł przesiadkowy (przy dworcu Toruń Miasto). Toruński magistrat zakupił 17 nowoczesnych tramwajów, ostatnie cztery z nich zostaną dostarczone do końca grudnia.
Inwestycja którą samodzielnie przeprowadził samorząd województwa to zakup taboru do obsługi połączeń kolejowych BiT City. Kupiliśmy pięć wyprodukowanych w bydgoskiej Pesie czteroczłonowych pociągów typu elf, wyposażonych między innymi w klimatyzację i bezprzewodowy internet, a także udogodnienia dla podróżnych z dziećmi i rowerzystów.
W planach jest już BiT City 2 w perspektywie do roku 2020. Chodzi o połączenia komunikacyjne Bydgoszczy i Torunia z Włocławkiem, Grudziądzem i Inowrocławiem. Główny nacisk położymy na usprawnienie powiązań komunikacji miejskiej z pasażerskimi przewozami podmiejskimi i regionalnymi.
Czytaj też:
Z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego 9 grudnia w Urzędzie Marszałkowskim odbyła się konferencja podsumowująca BiT City, w której uczestniczyli też wiceprzewodniczący sejmiku Adam Banaszak oraz radni województwa Anna Janosz i Waldemar Przybyszewski (zdjęcia poniżej).
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
9 grudnia 2015 r.
Ostatnia aktualizacja: 10 grudnia 2015 r.