Kolej na dworce i przystanki
Jeszcze w tym roku po gruntownej modernizacji zostaną oddane do użytku dworce kolejowe Bydgoszcz Główna i Toruń Główny. To prawdziwa rewolucja w obsłudze podróżnych, bo oba obiekty będą mieć europejski standard właściwy dla XXI wieku. Rozpoczęły się też zapowiadane inwestycje na bydgoskich przystankach Bielawy i Leśna oraz Błonie. Także tu prace zakończą się jeszcze w tym roku. Kolejowy pakiet BiT City finiszuje w dobrym stylu.
Choć nowoczesna, obłożona szklanymi panelami sylweta nowego głównego budynku jednym się bardzo podoba, innym nie, nikt w Bydgoszczy nie ma wątpliwości, że odpowiadająca potrzebom współczesności przebudowa dworca Bydgoszcz Główna była koniecznością. Nowy bydgoski kompleks dworcowy będzie jednym z najnowocześniejszych w kraju. Odważną wizję architektoniczną – dwa budynki: nowy i większy z przeszkleniami oraz odbijający się w tych przeszkleniach odrestaurowany XIX-wieczny – już można podziwiać, bo warta 200 milionów złotych inwestycja postępuje bardzo szybko. Dwa najniższe poziomy dworca, gdzie zlokalizowane są między innymi kasy biletowe, zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w sierpniu, a cały obiekt, w którym trwają obecnie intensywne prace wykończeniowe, przed końcem roku.
– To przedsięwzięcie nie należy do grupy projektów BiT City, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten koordynowany przez samorząd województwa pakiet, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej w obu stolicach regionu – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
W Toruniu główny dworzec kolejowy przechodzi rewitalizację na zewnątrz i gruntowną modernizację wewnątrz oraz pod ziemią. Warta 43 miliony złotych inwestycja obejmuje odnowienie zabytkowej elewacji, za to w środku pełna nowoczesność – ruchome schody i windy, przeszklone pomieszczenia dla podróżnych na peronach, świetlik dachowy doświetlający poczekalnię na antresoli, wydłużone przejście podziemne, działający już od kwietnia hostel w budynku dawnej poczty dworcowej. Równocześnie porządkowany i zagospodarowywany jest teren wokół obiektu – od kilku miesięcy działa tam 80-miejcowy parking, wkrótce podróżni będą mieli do dyspozycji kolejnych 60 miejsc postojowych, a także kilkanaście stanowisk na parkingu strzeżonym. Wykonawcy zapowiadają zakończenie robót przed 30 września.
Ostatnim akordem inwestycji z grupy BiT City są te dotyczące bydgoskich przystanków kolejowych. Dwie z nich – na stacjach Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy – są modernizacją istniejącej infrastruktury, trzecia to budowa stacji Bydgoszcz Błonie. Leśna, Bielawy i Błonie będą w istocie zintegrowanymi platformami komunikacyjnymi, łączącymi w spójnie działający system transport kolejowy i autobusowy, komunikację samochodową i rowerową oraz ruch pieszy.
Powstający w miejscu istniejącej kładki pieszej nad torami przystanek Bydgoszcz Błonie będzie miał dwa dwustumetrowe perony połączone zmodernizowaną kładką i windami, w rejonie ulicy Madalińskiego powstaną pętla autobusowa z parkingiem i stojakami na rowery. Bydgoszcz Leśna zyska nowy budynek do obsługi podróżnych, nowe perony, przejście podziemne, nieopodal zmodernizowanej pętli autobusowej powstaną parkingi i stanowiska postojowe dla rowerów. Modernizację stacji Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy – w pierwszym zostaną rozebrane stare i zbudowane nowe perony (o parametrach uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych), przebudowane też zostaną sieć trakcyjna, system sterowania ruchem oraz sygnalizacja i instalacja elektroenergetyczna. Na dokończenie przedsięwzięcia – m. in. budowę kładki nad torami – trzeba będzie poczekać do rozdań unijnego wsparcia perspektywy 2014-2020. Łączna wartość trzech projektów to 37 milionów złotych.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
28 lipca 2015 r.
Rozbudowa dworca Bydgoszcz Główna, fot. Tymon Markowski
Modernizajca dworca Toruń Główny, fot. Szymon Zdziebło