Wisła: rzeka możliwości
Rola i znaczenie Wisły dla województwa kujawsko-pomorskiego oraz działania na rzecz wykorzystania potencjału rzek w regionie były tematem poniedziałkowej (9 lipca) konferencji i debaty panelowej w Urzędzie Marszałkowskim. W spotkaniu uczestniczyli eksperci z dziedziny gospodarki wodnej oraz rewitalizacji i zagospodarowania śródlądowych szlaków wodnych.
– Podczas dzisiejszej konferencji chcielibyśmy podsumować wszystkie nasze starania i działania w obszarach regulacji Wisły, jej użeglowienia i lepszego wykorzystania gospodarczego oraz poprawy stanu bezpieczeństwa – bo, jak wiemy, jest to również groźny żywioł, który może być zagrożeniem dla wielu mieszkańców regionu. To co nas szczególnie interesuje, to zbudowanie w naszym regionie portu multimodalnego dla kontenerowców, które mogłyby spływać do naszego regionu drogą wodną z Gdańska i Gdyni – tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.
Konferencję poprzedził briefing prasowy z udziałem marszałka Piotra Całbeckiego, Wojciecha Skowyrskiego z Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, Olgierda Dziekońskiego z Fundacji „Instytut Bronisława Komorowskiego” oraz profesora Zygmunta Babińskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
- wypowiedź marszałka Piotra Całbeckiego (audio),
- wypowiedź Wojciecha Skowyrskiego (audio),
- wypowiedź Olgierda Dziekońskiego (audio),
- wypowiedź prof. Zygmunta Babińskiego (audio).
W pierwszej części konferencji o planach i założeniach dotyczących rozwoju dróg wodnych w Polsce mówił Przemysław Żukowski z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Przedstawiciel Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Wojciech Skowyrski zabrał głos na temat ochrony przed powodzią i przeciwdziałania skutkom suszy, a profesor Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na temat Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70. Rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych była tematem przemówienia Prezesa Związku Miast Nadwiślańskich Tomasza Sowińskiego. Zaplanowano też wystąpienia Piotra Kowalskiego z PGW „Wody Polskie”, który mówił o przystosowaniu rzeki do kaskady oraz profesor Krystyny Wojewódzkiej-Król, która opowiedziała o społeczno-ekonomicznych skutkach zagospodarowania dolnej Wisły.
Druga część debaty dotyczyła problematyki wykorzystania potencjału Wisły i innych rzek w województwie kujawsko-pomorskim oraz działań podejmowanych przez samorząd województwa i jego partnerów na rzecz rewitalizacji dróg wodnych. Wśród tematów prezentowanych przez przedstawicieli marszałkowskiej administracji znalazły się między innymi plany budowy platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski, rozwój połączenia wodnego Włocławek-Toruń-Bydgoszcz-Grudziądz oraz turystyczno-rekreacyjne zagospodarowanie obszarów nadwodnych na przykładzie Zbiornika Włocławskiego.
Leszek Kozłowski w Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy opowiedział o potencjale demograficzno-społecznym miast nadwiślańskich, burmistrz Solca Kujawskiego Teresa Substyk o uruchomieniu przeprawy promowej w Solcu Kujawskim, a starosta nakielski Tomasz Miłowski o przystani w Nakle nad Notecią. Przypomnieliśmy również współorganizowany przez Urząd Marszałkowski ubiegłoroczny rejs kontenerowy z Gdańska do Warszawy, który promował Wisłę jako ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczny szlak transportowy. Spotkanie zakończy wspólny rejs statkiem po Wiśle.
Kujawsko-pomorski odcinek Wisły liczy 205 kilometrów – to prawie piąta część jej całkowitej długości. W jej dorzeczu leży koło 80 procent powierzchni województwa oraz 11 z 52 miast naszego regionu, w tym cztery miasta na prawach powiatu: Włocławek, Toruń, Bydgoszcz i Grudziądz, a także Dobrzyń nad Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie i Nowe. Mieszka w nich blisko 850 tysięcy ludzi, czyli prawie 70 procent ludności miejskiej województwa. Wisła jest częścią dwóch z trzech prowadzących przez Polskę i województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych: E40 – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym oraz E70 łączącej Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu.
Gospodarcze wykorzystanie wody to część naszej tradycji. Z jej potencjału od wieków korzystały największe miasta regionu. Można się o tym przekonać chociażby na Bydgoskim Szlaku Wody Przemysłu i Rzemiosła TeH2O, czyli trasie turystycznej związanej z wodą i dziedzictwem przemysłowym miasta. Kolejną atrakcją jest działający od niedawna w Wielkiej Nieszawce pod Toruniem olęderski park etnograficzny, poświęcony obecności w naszym regionie przybyszów z zachodu Europy, cenionych za umiejętności w zakresie gospodarowania na podmokłych i zalewowych terenach. Wzdłuż całego kujawsko-pomorskiego odcinka Wisły, po obu jej brzegach biegnie również Wiślana Trasa Rowerowa, czyli liczący w sumie 450 kilometrów szlak turystyczny dla miłośników dwóch kółek.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
9 lipca 2018 r.
ostatnia aktualizacja: 10 lipca 2018 r.